Als ondernemer is het bijna niet meer voor te stellen dat je niet beschikt over een website. Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de Nederlandse bevolking dagelijks te vinden is op het internet. Ongetwijfeld dat jouw doelgroep daar ook bij zit. Om deze mensen naar jouw website te ‘lokken’ is het van belang dat deze technisch goed in elkaar steekt. Wanneer dit het geval is dan verhoog je de maandelijkse bezoekersaantallen op jouw website aanzienlijk. Het gebruik van WordPress plug-ins kan je op weg helpen om dit te realiseren. In dit artikel help ik je op weg!
1. Yoast SEO
De vindbaarheid van een website in de Google ranking is een belangrijk onderdeel voor een succesvolle website. De Yoast SEO plug-in is een tool die je hierbij kan helpen. De tool weergeeft een handige checklist dat je helpt bij het schrijven van een SEO-vriendelijke tekst. Persoonlijk vind ik dat deze plug-in de onbetwiste nummer één is op het gebied van SEO plug-ins. Yoast SEO is eenvoudig in gebruik en geeft veel bruikbare informatie.
2. Smush
Ook het technische gedeelte van jouw website is belangrijk voor een goede vindbaarheid. Een lange laadtijd van een pagina is vervelend voor bezoekers, maar dit heeft nog meer negatieve gevolgen. Zou jij nog langer wachten wanneer de pagina er meer dan drie seconden over doet? Een groot gedeelte van bezoekers verlaat de site na deze tijd. De eerste indruk is belangrijk voor de bezoekers en met een slechte verlies je potentiële klanten. De lange laadtijd van pagina’s komt meestal doordat er te grote foto’s op de pagina staan. De plug-in Smush comprimeert alle foto’s zodat de laadtijd van de webpagina’s met foto’s naar beneden gaat.
3. WP Rocket
Wanneer je veel tijd hebt gestoken in het aanpassen van jouw website dan kan het zijn dat er zogenaamde ‘cache’ achterblijft. Wanneer je dit niet verwijdert dan kan dit de website vertragen. Deze plug-in verwijdert de cache automatisch en dat resulteert in een optimale laadtijd van je pagina’s. Daarnaast kan je ook gebruik maken van de feature ‘lazy loading’. Dit houdt in dat de website afbeeldingen en video’s pas laadt wanneer de bezoeker naar beneden scrolt. De bezoeker hoeft dus niet de gehele pagina in één keer te laden. Een voorbeeld van grote bedrijven die gebruik maken van deze feature zijn: Facebook en YouTube.
4. Custom Post Type UI
Een duidelijke structuur in een website is belangrijk voor bezoekers. De standaard versie van WordPress is uitgerust met twee post types: berichten en pagina’s. De plug-in ‘Custom Post Type UI’ gaat net een stapje verder. Om meer structuur in je website te maken kan je door middel van de ‘Custom Post Type UI’ deze categorieën in WordPress uitbreiden. Enkele voorbeelden van wat je kan maken zijn aparte pagina’s voor: testimonials, vacatures, projecten. Kortom alles waar je een aparte categorie voor wil kan je met deze plug-in toevoegen. Deze site legt je uit hoe je de plug-in kan instellen.
5. Formidable Forms
Voor het behalen van conversiedoelen is het noodzakelijk om zogenaamde call to actions toe te voegen in jouw website. Dit zijn bepaalde knoppen of formulieren op de website waar bezoekers een vooropgesteld doel voltooien. Deze call to actions kan je maken met de plug-in ‘Formidable Forms’. De tool laat je via een eenvoudig drag & drop systeem eenvoudig een formulier maken. Een voorbeeld wat je kan maken zijn rekenmachine, registratie, betaling en contact formulieren.
Less is more
Heb je nu een drang om zoveel mogelijk WordPress plug-ins te downloaden om jouw website beter te maken? Dan heb ik meteen een belangrijke tip voor je: zorg ervoor dat je alleen de plug-ins download die je echt nodig bent. Kwaliteit boven kwantiteit. Er zijn namelijk plug-ins die weinig toevoegen aan een website, maar het wel behoorlijk traag kunnen maken. Dit zorgt voor een slechtere gebruikerservaring en ook beïnvloed dit de ranking van jouw website in Google op een negatieve manier.
Welke WordPress plug-ins zijn een must voor jou? Laat het ons weten!