Eerder in november gaf ik jullie tips hoe je de drukte omtrent kerst en Sinterklaas het beste kon trotseren. Tel dit samen op met de overgewaaide hype uit Amerika (als Black Friday) en je hebt genoeg redenen waarom de consument meer online gaat bestellen. Niet alleen webwinkeliers treffen maatregelen tijdens deze dagen, maar ook postbedrijven doen hun uiterste best. Dit gaat helaas niet altijd van een leien dak. 530.000 klanten kregen dit jaar hun pakketjes te laat binnen tijdens de feestmaanden. Vorig jaar waren dit ‘nog’ 447.000 pakketjes. Postbedrijven kampen helaas al veel langer met dit probleem.
Een hype uit Amerika
De webwinkeliers hebben het dit jaar extra druk gehad. Dat komt doordat de hype uit Amerika een steeds grotere rol speelt hier in Europa. De woorden Black Friday, Cyber Weekend en Cyber Monday vlogen ons om de oren afgelopen november. Het is dan ook niet gek dat we dan geneigd zijn om wat meer te kopen, gezien veel webwinkels spelen met gekke kortingen. Nog maar te spreken over dat Sinterklaas en kerst vlak daarna zijn. Hoewel meer bestellingen leuk lijkt voor de webwinkelier, stijgt de kans ook dat deze pakketten te laat worden bezorgd omdat de postbedrijven de drukte niet aankunnen. Nog maar te spreken over de vele retourzendingen die volgen.
Rekening houden: zowel consument, postbedrijf als webwinkelier
De Consumentenbond vindt dat de webwinkelier meer moet doen om deze drukte te trotseren. Ze geven aan dat in principe webwinkeliers moeten weten dat de maanden als november en december de meest drukke maanden zijn. Daardoor kan je als webwinkelier eigenlijk niet meer verrast zijn om de drukte. Webwinkeliers en postbedrijven krijgen de meeste schuld over zich heen van de vertraagde pakketjes. De consument moet echter zelf ook rekening houden met deze dagen. Het is bijna onmogelijk dat de bezorging van een pakketje op 5 december plaatsvindt, als de consument deze een dag of twee van te voren heeft besteld. Deze verwachting is dan ook niet eerlijk om tijdens deze dagen te hebben.
Maatregelen voor vertraagde pakketjes
Het is belangrijk dat ieder jaar de webwinkelier rekening houdt met deze dagen. Naast eigen potentieel gewin, kan een webwinkelier ook maatregelen treffen om teleurgestelde klanten te voorkomen. Dat weer kan resulteren in negatieve klantbeoordelingen. Geef daarom vooraf aan dat het om een drukke periode gaat en dat hierdoor de pakketjes later bezorgd kunnen worden. Begin eerder met je voorbereidingen en sla bijvoorbeeld voorraden in van je populaire producten. Daarnaast zou je ook kunnen overwegen om tijdens die periode extra mankracht en service aan te bieden aan je klanten. Vervolgens is het aan het postbedrijf om het, door jou met zorg verpakte pakket, correct te bezorgen bij de klant.