WebwinkelKeur

Groen ondernemen: 5 manieren om je webwinkel te verduurzamen

groen ondernemen webshops

Lets go green! Als ondernemer kun je jouw onderneming groen(er) maken, door duurzame keuzes te maken. Wil je graag stappen zetten naar een duurzame onderneming, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen probleem! Wij hebben vijf tips voor je om te beginnen met groen ondernemen.

66% van de online consumenten zegt duurzaam te willen winkelen

Dat consumenten bewuster nadenken over hun koopgedrag, is niet meer te ontkennen. Het blijkt dat tweederde van de online consumenten ook echt duurzamer wil winkelen. Alleen weten zij nog niet altijd hoe ze dit het beste kunnen doen. Als webwinkelier kun jij hier het verschil maken. Als je duidelijk bent over de duurzame opties die je biedt, kunnen consumenten makkelijker kiezen. Denk er eens over na; bied jij al duurzame mogelijkheden met je webshop? En laat jij dit ook duidelijk zien aan je klant? Of zou je juist groener willen ondernemen?

Er zijn meerdere manieren om groener te ondernemen. We lichten er vijf voor je uit!

1. Digitaliseer

Print jij nog veel en doe je je administratie op papier? Denk er dan eens over na om digitaal te gaan. Als webwinkelier heb je immers al je informatie digitaal tot je beschikking. Het zal even wennen zijn, maar het milieu (en je portemonnee) zal je dankbaar zijn als geprint papier wordt bespaard.

2. Verduurzaam je producten

De meeste CO2-impact van een product in een webwinkel zit in de productie van het product. Hier valt dan ook vaak veel winst te behalen. Verkoop je zelfgemaakte producten? Ga dan eens na of je voor de grondstoffen die je inkoopt om het product te maken, ook een milieuvriendelijke optie kunt kiezen. Verkoop je ingekochte producten? Dan kan het een idee zijn om ook een assortiment met duurzame opties aan te bieden. Praat er eens over met je leverancier, wellicht kunnen zij al een voorschot doen naar de mogelijkheden.

3. Verpak producten en orders op een groene manier

Ruim 60% van de consumenten in Nederland vindt dat te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt bij producten wat niet recyclebaar is. De grootte van de verpakkingen zijn vaak onnodig, waardoor er loze ruimte worden ingenomen tijdens het vervoeren. Ook het plastic gebruik wordt door consumenten als te veel beschouwd. Toch is het vervoeren in plastic zakken vaak milieubewuster dan in kartonnen dozen. Dit komt doordat er geen lucht wordt vervoerd met plastic zakken, wat helaas wel vaak gebeurd bij gebruik van standaard formaat dozen. Heb jij hier een bewuste keuze in gemaakt?

4. Verzend orders met duurzame verzendpartijen

Een makkelijke en zéker productieve stap naar een groene webwinkel is het aanbieden van duurzame verzendpartijen in je webwinkel. Hebben de verzendpartijen die jij aanbiedt in je webwinkel duurzaamheid hoog in het vaandel staan? Of hebben jouw klanten de keuze om hun pakket te laten versturen met een fietsbezorger zoals Fietskoeriers.nl. Duurzame verzendpartijen zijn gewenst in de markt. Maar liefst 68% van de online consumenten zal kiezen voor een duurzame afleveroptie als deze wordt aangeboden in je webshop.

5. Gebruik minder stroom of stap over op groene stroom

Last, but definitely not least: check je stroomgebruik! Blijven jouw apparaten dag en nacht op volle toeren draaien of zorg jij er bewust voor dat alles netjes wordt uitgeschakeld als de werkdag erop zit? Er zijn veel kleine foefjes die helpen je stroomgebruik te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan bewegingsmelders voor je lampen, het gebruik van een laptop in plaats van een stroomvretende pc of het legen van de stopcontacten voordat je de deur achter je dicht trekt. Dit alles kan snel zorgen voor verbetering van je energieverbruik. Een andere optie is om groene stroom te gebruiken, of zelf op te wekken met bijvoorbeeld zonnepanelen.

Het gevaar van Greenwashing

Het is belangrijk om transparant te zijn in wat je wel en niet doet aan duurzaamheid in je onderneming. Voordat je jezelf echt een groene onderneming mag noemen, zal er waarschijnlijk nog het een en ander moeten veranderen. Ga dus ook vooral niet strooien met duurzaamheidstermen, als je dit ook niet naleeft. In de marketingwereld noemen we dit Greenwashing. Greenwashing vindt plaats als bedrijven zich duurzamer voor doen dan dat ze zijn en kan voor negativiteit rondom je onderneming zorgen. Je komt immers niet na wat je belooft.

 

Zet jij stappen naar een groenere onderneming? Laat dit dan zeker aan je klanten weten. Zolang je eerlijk bent in wat je doet, zal je je geloofwaardigheid behouden. Benieuwd hoe je medewebwinkelier Biocare dit doet? Je leest hun verhaal hier

 

Dit blogbericht is geschreven door Izzy van Uden van Mijnwebwinkel.

 

Mobiele versie afsluiten