Wanneer je wilt groeien als organisatie dan kun je het best zoeken naar samenwerking met andere organisaties. Door het aangaan van partnerschappen met andere organisaties kun je namelijk elkaars publiek en middelen delen waardoor je nog sterker en effectiever een boodschap kunt communiceren richting je volgers.
Begin altijd met de vraag ‘wat zit er voor jou in?’.
In elke relatie die je aangaat, zowel als persoon als bedrijf, zul je de vraag moeten stellen ‘wat zit er voor jou in’. Wanneer de voordelen niet duidelijk zijn dan heeft een relatie niet veel zin, er moet namelijk van beide kanten geïnvesteerd worden om er iets van te maken. En niet alleen moeten de voordelen voor beide partners helder zijn, de voordelen moeten ook evenredig zijn. Dit houdt in dat de ene partij er niet meer uithaalt dan de andere partij. Denk hierbij aan de samenwerking tussen bijen en bloemen, beide hebben elkaar nodig om vooruitgang te boeken. Zonder de bloemen zouden de bijen zich namelijk niet kunnen voeden, en zonder de bijen zouden de bloemen zich niet kunnen verspreiden.
De bijen krijgen de nectar welke ze nodig hebben en de bloemen genieten van het voordeel van de mobiliteit van de bijen om zodoende de stuifmeel beter te kunnen verspreiden. Bekijk vanuit het perspectief van jouw bedrijf eens hoe een samenwerking met een andere bedrijf van strategische waarde kan zijn. Voorbeelden van voordelen van een samenwerking met een andere bedrijf kunnen zijn:
- Het genieten van de voordelen van de reputatie van een ander merk om zodoende meer potentiële klanten te werven. Bijvoorbeeld de samenwerking tussen IKEA en FSC Nederland. Door de samenwerking tussen IKEA en FSC Nederland komt IKEA meer als duurzame organisatie bekend te staan, waar FSC Nederland kan genieten van de voordelen van de bekendheid van IKEA.
- Gezamenlijke marketing en distributie. Bijvoorbeeld door de uitwisseling van blogs op elkaars platformen, het delen van video’s op elkaars youtube kanalen, etcetera. Op deze manier heb je beiden een bredere doelgroep tot je beschikking.
- Het realiseren van schaalvoordelen op gebied van inkoop en productie.
Het vinden en creëren van een strategische partnerschap
Er zijn tal van mogelijkheden om strategische partnerschappen met andere organisaties aan te gaan, maar het kiezen welke organisaties de moeite waard zijn om een partnerschap mee aan te gaan en welke niet kun je bepalen aan bepaalde vastgelegde criteria. Voorbeelden van dergelijke criteria kan zijn:
- Het andere bedrijf is geen concurrent, of beter nog; het andere bedrijf vult jouw bedrijf aan. Bij Stichting WebwinkelKeur zouden we bijvoorbeeld een strategisch partnerschap aan kunnen gaan met een ander keurmerk, maar beide bedrijven zouden daarbij zichzelf te kort doen. Het is voor ons bijvoorbeeld logischer om een samenwerking aan te gaan met een webdesignbureau omdat deze ons keurmerk aan kan bieden aan haar klanten, waar wij de voordelen van het webdesignbureau onder onze leden bekend kunnen maken. Op deze manier zitten we niet in elkaars vaarwater, maar vullen beide bedrijven elkaar aan.
- Ze hebben een groot publiek. Een eerder genoemde reden van een strategische partnerschap kan het aangaan van gezamenlijke marketing en distributie zijn. Wanneer een partner maar een klein doelgroep heeft dan is dit minder interessant dan wanneer de partner over een groot doelgroep beschikt. Bedenk altijd dat een partnerschap een investering is in zowel tijd als geld, maak daarom weloverwogen keuzes om een partnerschap aan te gaan. Wanneer je de investering niet wilt maken dan is een partnerschap niet de moeite waard.
- Het is een vergelijkbare organisatie als die van jezelf zowel in grootte als in waarden en normen.
Dit zijn natuurlijk enkele voorbeelden van criteria waarmee je kunt bepalen of een bepaalde partnerschap van waarde kan zijn. Je zult waarschijnlijk zelf ook enkele criteria hebben. Gebruik deze om de waarde te bepalen van een potentiële partnerschap.
Conclusie
De wereld van zakendoen is competitief van natuur. Maar het aangaan van partnerschappen met andere bedrijven opent nieuwe deuren. Daarnaast zijn partnerschappen wellicht voor kleinere organisaties nog wel belangrijker dan voor grotere organisaties, je kunt namelijk de maximale potentie van elkaars doelgroepen benutten. Besef echter altijd dat een partnerschap een tweezijdige investering is, onderzoek dan ook altijd wat jij kunt betekenen voor jouw partner in plaats van enkel te bedenken wat een partner voor jou kan betekenen. Uiteindelijk moet de resultaat tot een synergie leiden; de resultaat van de samenwerking moet voor beide partijen van zodoende waarde zijn dat ze dit als afzonderlijke unit niet zouden kunnen bereiken.