Er wordt wel eens gezegd dat we er als Nederlanders bekend om staan. We zijn dol op gratis producten, proefverpakkingen, proefmonsters noem maar op. ‘’Probeer gratis’’ of ‘’ontvang een gratis sample’’ zijn kreten die je om de oren vliegen. Voor jou als verkoper dus de uitgelezen kans om hiermee consumenten naar je webwinkel te krijgen zou je denken. Vergis je hier niet in. Er wordt streng op toegezien of je dit wel volgens de regels doet. Wij hebben voor je uitgezocht hoe dit in de praktijk zit.
Welke kosten mag je in rekening brengen voor een gratis product
Als verkoper probeer je vast verschillende manieren om je producten aantrekkelijk te maken voor de consument. Wanneer een consument iets ziet in een winkel, dan heeft hij meestal de mogelijkheid om dit te testen, ruiken of misschien wel proeven. Online is dit een stuk lastiger en moet je soms creatief zijn. Stel dat je wasparfum verkoopt. Je zit er dan natuurlijk niet op te wachten dat de consument deze thuis uittest en na een paar wasbeurten aangeeft dat het niet lekker ruikt en het weer terugstuurt. De oplossing is dan wellicht om een gratis proefverpakking op te sturen waarmee de consument kan kiezen welke geur hij lekker vindt. Maar welke kosten mag je voor dit ‘’gratis’’ product in rekening brengen?
De regel is dat een product of aanbieding alleen ‘’gratis’’ mag worden aangeboden wanneer niet meer dan de volgende kosten in rekening worden gebracht:
- De verzendkosten (Zorg dat je de verzendkosten niet gebruikt als winstmodel. Bijvoorbeeld: Een horloge aanbieden waarbij de consument alleen €10,- verzendkosten moet betalen. Terwijl de werkelijke verzendkosten maar €4,- zijn)
- De minimale onvermijdelijke kosten van het reageren op het aanbod.
- Eventuele reiskosten om het product bij de verkoper af te halen.
Case: Stay Healthy products op de vingers getikt
Recent heeft De Autoriteit Consument & Markt (ACM) de webwinkel Stay Healthy Products op de vingers getikt wegens het niet houden aan deze regels. Zij kregen klachten van consumenten die dachten dat zij niks hoefden te betalen voor de producten die ze hadden besteld bij deze webwinkel. Stay Healthy Products adverteerde met de woorden ‘’gratis’’, ‘’proef’’, of ‘’probeer’’. Maar zo vrijblijvend bleek dit achteraf niet. De consument moest toch betalen als ze het product niet op tijd (en op eigen kosten) terugstuurden. Inmiddels zijn zij gestopt met het aanbieden van deze producten en hebben de consumenten het product op de juiste manier ‘gratis’ gekregen (echt voor niets dus 😊).
Edwin van Houten, directeur Consumenten ACM: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op online aanbiedingen. Gratis moet ook echt gratis zijn,”
Conclusie
Je mag als verkoper wel gratis producten aanbieden, zolang je je netjes aan de regels houdt. Het is daarnaast niet toegestaan om als verkoper in de kleine lettertjes aan te geven dat het product binnen een bepaalde periode moet worden teruggestuurd om niet vast te zitten aan de koop of een abonnement. Wees dus helder en duidelijk naar je klanten!