Vorige week vertelde ik je over de gratis vertoningen in Google Shopping. Vandaag vertel ik je iets meer over de ontwikkelingen van Google Shopping, want het op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen kan nog best een uitdaging zijn! Google is niet vies van het updaten van haar platforms en brengt daarmee continu nieuwe veranderingen in de online wereld. Wil jij als eerste op de hoogte zijn van komende ontwikkelingen? We zetten de ontwikkelingen die jij zeker niet wilt mislopen op een rij!
Google Shopping Actions
Google gaat de strijd aan met haar grote concurrenten, markplaatsen Bol.com en Amazon! In de VS en Frankrijk is het al actief; Google Shopping Actions. De verwachting is dat het niet lang duurt voordat deze feature ook in Nederland wordt geïntroduceerd.
Het grote verschil tussen Google en de genoemde marktplaatsen, is dat consumenten rechtstreeks kopen bij de markplaatsen terwijl Google doorverwijst naar webshops via Google Shopping. Het aantal consumenten dat de markplaatsen rechtstreeks bezoekt en daarmee Google omzeilt, wordt steeds groter. Als antwoord hierop introduceert Google: Google Shopping Actions.
Met Google Shopping Actions kunnen consumenten rechtstreeks binnen Google Shopping tot verkoop overgaan, zonder de webshop van de adverteerder te bezoeken. Hiermee biedt Google dus eenzelfde functie aan als Bol.com en Amazon.
Wat betekent dit voor jou?
Voor jou als adverteerder betekent dit dat je naast betaald adverteren en gratis vertoningen in Google Shopping, binnenkort ook op basis van een commissie kunt verkopen via Google. Deze commissies variëren nu van 5% tot 12%, afhankelijk van de productcategorie.
Platforms in Google Merchant Center
Een tweede ontwikkeling is een nieuwe tab die in het Google Merchant Center is bijgekomen. Onder deze tab worden Platforms toegevoegd die het verifiëren van je account en het importeren van je productaanbod makkelijker maken. Je vindt de tab in Gekoppelde accounts onder Instellingen. Op dit moment staat daar alleen nog PayPal, maar Google geeft aan dat hier op korte termijn meer partijen worden aangesloten.
Wat wil Google bereiken met deze ontwikkelingen?
Heel simpel, met de ontwikkeling van gratis productvertoningen in Google Shopping wil Google het productaanbod zo snel mogelijk vergroten. Vervolgens wil zij door middel van Google Shopping Actions met ze de mogelijkheid om direct af te rekenen meer consumenten aan zich binden.
Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Laat je reactie achter in de comments hieronder!