Nu de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG / GDPR) in volle gang is, is het weer tijd voor een nieuwe verordening! Vanaf 3 december 2018 gaat een verordening inzake geoblocking van kracht. Geoblocking houdt in dat je een bepaalde groepen niet toelaat op je webwinkel op basis van geografie. Het is een discriminerende praktijk, omdat niet alle consumenten de mogelijkheid hebben om iets aan te schaffen op een webshop van een andere lidstaat. Dit gaat nu veranderen dankzij de nieuwe verordening. Je kunt overigens gerust ademhalen! De nieuwe verordening betekent namelijk niet dat je verplicht bent om in alle landen te leveren.
Wat betekent geoblocking voor jou als webwinkelier?
Leuk zo’n nieuwe verordening, maar wat betekent dit eigenlijk voor jou als webwinkelier? Simpel gezegd: een webshop mag online consumenten niet meer discrimineren op basis van hun vestigingsplaats, verblijfplaats en nationaliteit. Op een rijtje betekent dit voor de webwinkelier:
- Een consument mag niet omgeleid worden of (deels) toegang geweigerd worden tot de webshop op basis van nationaliteit of woonplaats.
- Consumenten van buiten je leveringsgebieden mogen niet anders behandeld worden. Denk aan: aanbod, prijzen, betaalmethodes en voorwaarden.
- Geen prijsdiscriminatie: je mag geen andere prijzen hanteren voor verschillende klanten bij hetzelfde product.
- Wel prijsdifferentiatie: je mag wel andere prijzen hanteren als de kosten om het product te maken ook verschillen. Of als de hoogte van de btw van het leveringsland verschilt.
- Je bent niet verplicht te leveren buiten je leveringsgebied, mits dit duidelijk staat vermeld in de webshop.
- Een klant buiten je leveringsgebied moet wel de mogelijkheid hebben om het product op te kunnen halen of te verzenden naar een plek binnen je leveringsgebied.
- Je hoeft geen garantie te geven dat producten geschikt of zelfs toegestaan zijn buiten het leveringsgebied van de webshop.
Voorbeelden van wat wel mag:
- Je levert enkel in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Dit staat tevens duidelijk vermeld op de website.
- Je rekent voor de Nederlandse klanten €5,95 voor de verzending en voor Duitse klanten €8,95.
Voorbeelden van wat niet mag:
- Een klant vanuit Spanje komt op je webshop terecht en wordt direct doorgeleid naar je Spaanse domein (webshopX.es in plaats van webshopX.nl). Je zou de klant een melding kunnen tonen met dat je ook een Spaanstalige versie hebt van de webshop.
- Product X kost voor Nederlandse klanten €100,- en voor Duitse klanten €110,- terwijl de kosten voor het maken van het product dezelfde zijn.
“Het einde van ongerechtvaardigde geoblocking zal de keuze voor burgers die online winkelen aanzienlijk vergroten, en een sterke impuls geven aan e-commerce. De consumenten zullen op zoek kunnen gaan naar de beste koopjes binnen de interne markt.”
– Mevrouw Simson (Minister van Economische Zaken en Infrastructuur van Estland)
Wat valt er niet onder de verordening?
Dit zullen voornamelijk diensten zijn die toegang verlenen tot het gebruik van e-boeken, muziek, software, games of het streamen van muziek. De Commissie zal dit soort diensten nog evalueren. Hierbuiten vallen ook de diensten als audiovisuele en financiële diensten van maatschappelijke aard. Twee jaar na intreding van het verbod op geoblocking zal de Commissie de interne markt evalueren en analyseren. Dit houdt in dat er na de evaluatie toch nieuwe regels kunnen komen op bijvoorbeeld de genoemde uitzonderingen.
Waarom het verbod op geoblocking?
Het is gebleken dat 15% van de Europese consument producten uit een webshop van een ander land aanschaft. Dit aantal is onder andere aan de lage kant dankzij geoblocking. Volgens mevrouw Pavlova heeft de consument, door een verbod op geoblocking, online meer keuze dan voorheen. Dat klinkt natuurlijk logisch. Dit betekent ook dat de consument op zoek kan gaan naar betere aanbiedingen, waar bedrijven hier weer op in kunnen spelen met ondernemingskansen. Hiermee wordt er voorkomen dat bepaalde leveranciers de informatie en prijzen van de webshop per land laten verschillen.
Het verbod op deze online discriminatie maakt deel uit van een strategie voor een digitale interne markt. Deze markt is al deels verwezenlijkt door de roamingstarieven van telefoons af te schaffen en de realisatie van grensoverschrijdende integratie van onlineabonnementen.