Je zult het waarschijnlijk afgelopen april wel gelezen hebben; PostNL stopt deze zomer met de papieren “We hebben u gemist” briefjes. Waarom heeft PostNL dit eigenlijk besloten? Wat zijn de uitzonderingen? En wat kun je er als webwinkelier mee? Je leest het hier!
Waarom geen papieren briefjes meer?
Allereerst; wat is de reden waarom PostNL deze beslissing heeft genomen? Het afschaffen van het papiertje heeft drie redenen: het milieu, besparen van tijd en actueler werken. PostNL geeft aan dat ze met hun nieuwe beslissing zo’n 70.000 kilo papier per jaar besparen. Dat is heel wat papier! Tevens kan ik wel inzien dat dat jaarlijks inderdaad ook wat tijd kan besparen. Ten slotte is PostNL er van overtuigd dat de consument het fijner vindt om digitaal updates te krijgen. Gezien de informatie online het meest actueel is.
Uitzonderingen op de nieuwe beslissing
We hoeven de papieren briefjes van PostNL niet helemaal te missen. PostNL geeft aan bij drie soorten zendingen nog wel een papieren briefje door de bus te doen, mits het e-mailadres van de ontvanger niet bekend is. De drie uitzonderingen zijn:
- Relatiegeschenk of cadeau zendingen;
- Medische zendingen;
- Of zendingen die vallen onder de Universele Postdienst (UPD). Denk hierbij aan officiële notaris stukken of pakketten die je via een PostNL-punt verstuurt.
Het ontstaan van een nieuwe digitale kloof
Volgens de directeur van de Vereniging van Openbare Bibliotheken creëert PostNL met hun nieuwe regel een nieuwe digitale kloof. Zo blijkt dat vier miljoen Nederlanders niet voldoende vaardig zijn om overheidszaken online te doen. Tevens zijn zo’n 2,5 miljoen Nederlanders boven de 16 laaggeletterd. Deze hebben volgens de directeur in de toekomst blijvende ondersteuning nodig wat online betreft.
Niet iedereen is even blij
De nieuwe beslissing valt niet bij iedereen in de goede smaak. In de reacties onder de nieuwsberichten uiten veel consumenten hun ongenoegen over de beslissing van PostNL. PostNL ontving al in het verleden klachten dat hun bezorgers ten onrechte aangaven dat de ontvangers van de pakketjes niet thuis waren. Nu zijn ze bang dat het nóg gemakkelijker wordt voor de bezorgers om aan te geven dat je niet thuis was. Voor de bezorgers geldt immers: tijd is geld.
Wat je als webwinkelier kunt doen
Als webwinkelier kun je inspelen in de zorgen die deze beslissing met zich meedraagt. Hoewel het voor de groep die is opgegroeid in technologie twee vingers in de neus is, vraagt een andere groep om meer uitleg. Zo kun je op je webshop een pagina toewijden over informatie rondom het bezorgen en wat er gebeurt als de klant niet thuis is. Tevens kun je dit in je mailingen meenemen naar klant, wanneer je hen informeert over hun bestelling of bezorging.