Inmiddels heeft u het vast al wel gehoord: op 25 mei 2018 moet u voldoen aan de nieuwe Europese privacywetgeving genaamd General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming in het Nederlands. Met deze blogserie proberen wij u de nodige tips te geven om ervoor te zorgen dat uw webwinkel ook na 25 mei 2018 aan de regels voldoet!
Bent u al begonnen?
Als het goed is bent u allang begonnen met het doorlichten van uw bedrijf en de verschillende informatiestromen. Als WebwinkelKeur-keurmerkhouder heeft u in ieder geval een privacybeleid, want dit is één van de punten waar uw webwinkel op wordt gecontroleerd. Maar heeft u uw privacybeleid op een later moment nog wel eens bekeken en u afgevraagd of de afspraken die u maakt nog bij de praktijk van vandaag aansluiten?
De implementatie van de GDPR is een goed moment om hier bij stil te staan. Want ook als er binnen uw bedrijf niets is veranderd wat de verwerking van persoonsgegevens betreft, moet u uw privacybeleid waarschijnlijk alsnog aanpassen. Op basis van de nieuwe privacywet hebben betrokkenen (personen waarvan u gegevens verwerkt) een aantal ‘nieuwe’ rechten verkregen. Naast het u al bekende ‘recht op vergetelheid’ (het recht om alle gegevens te laten verwijderen), het recht om de gegevens te laten aanpassen en het inzagerecht, kunt u in de toekomst bijvoorbeeld ook verzoeken ontvangen om de gegevens bij een andere verwerker onder te laten brengen. In de gevallen dat u zelf als verwerkingsverantwoordelijke ook verwerker van die gegevens bent, kan het dus zo zijn dat een klant u vraagt om de gegevens die u over hem heeft verzameld aan te leveren voor overdracht naar een andere verwerker.
Het is van belang dat u uw klanten in het privacybeleid uitlegt welke rechten zij hebben en op welke wijze zij daarvan gebruik kunnen maken. Wij zullen tegen het einde van dit jaar een model-privacybeleid aan WebwinkelKeur-keurmerkhouders ter beschikking stellen.
Wij helpen u met uw voorbereidingen!
Om u op weg te helpen met de implementatie van de GDPR, hebben wij speciaal voor u het GDPR Dashboard gemaakt. U kunt hier onder het kopje ‘informatie’ aan de hand van een aantal thema’s leren wat de GDPR voor u betekent. Omdat wij hebben gemerkt dat een grote groep ondernemers aan het einde van 2017 nog met veel vragen over de GDPR zitten, bieden wij u op 23 januari 2018 tussen 19.00 en 20.30 uur (aan de vooravond van de Webwinkelvakdagen in de Jaarbeurs Utrecht) een gratis live webinar aan. Tijdens dit webinar zullen we u in een half uur op stoom brengen voor wat betreft de belangrijkste punten van de nieuwe privacywetgeving en nemen wij een uur de tijd om uw vragen te beantwoorden.
Aanmelden
U kunt zich hier gratis aanmelden voor de webinar. Ook als u op 23 januari niet live kan meekijken loont het zich om u aan te melden. U ontvangt na afloop een link van ons om de opname terug te kijken en u ontvangt daarnaast nuttige tips en aanwijzingen die u helpen om uw bedrijf klaar te zetten voor de toekomst.