Hoog tijd voor de jaarlijkse update! Genoeg te melden over het afgelopen jaar én volop plannen voor dit jaar. Aan mij de eer om jullie daar alles over te vertellen. Ben jij benieuwd wat je allemaal kunt verwachten van WebwinkelKeur? Lees dan snel verder!
Veranderingen in het team
De grootste verandering binnen WebwinkelKeur is natuurlijk dat Marcel, de oprichter, in januari afscheid heeft genomen. Hij heeft in de afgelopen 12 jaar keihard gewerkt om WebwinkelKeur te maken tot wat het nu is: het grootste keurmerk en reviewsysteem binnen Nederland. Maar hij had heel veel zin in een nieuw avontuur en dat begrijpen we helemaal. We zijn Marcel enorm dankbaar en kunnen gelukkig nog regelmatig bij hem terecht. Deze maand is de overdracht officieel via de notaris geregeld.
Zelf heb ik het stokje overgenomen van Daan, die de afgelopen 5 jaar directeur was bij WebwinkelKeur. Daardoor kan Daan kan zich nu volledig gaan richten op de Europese uitrol van TrustProfile. Ik ben heel blij deel uit te mogen maken van het team van WebwinkelKeur en kijk ernaar uit samen nog meer projecten uit te rollen die mensen helpen om het meeste uit hun webshop te halen. Voor mij is dit een enorm mooie kans om WebwinkelKeur verder uit te bouwen en meer te focussen op het contact met onze leden en partners.
Binnen ons team zijn er ook wat wijzigingen: We hebben Mandy, Dan & Todor mogen verwelkomen in ons team. Mandy is bij onze financiële afdeling aangeschoven en het klantenservice team is met de komst van Dan uitgegroeid tot een team van 6 personen. Todor komt ons Bulgaarse software development team versterken en gaat als backend developer aan de slag.
Ledenaantal
Tijdens corona zagen we een grote groei in het aantal webshops dat zich aanmeldde bij WebwinkelKeur. Een deel van die webwinkels is het afgelopen jaar gestopt. We horen van veel leden dat ze merken dat klanten minder besteden. Dat verklaart zeer waarschijnlijk waarom het totaal aantal bij WebwinkelKeur aangesloten webwinkels het afgelopen jaar met 9.200 ongeveer gelijk gebleven is, terwijl het aantal nieuwe aanmeldingen boven verwachting ligt. We verwachten het komende jaar een lichte groei in het aantal leden te zien.
Nieuwe features
De meest opvallende nieuwe feature is je vast niet ontgaan: het vernieuwde dashboard. Omdat we het gebruik van mobiele apparaten sterk zien toenemen hebben we gekozen voor een mobile first design. Alle schermen zijn vereenvoudigd in gebruik en daardoor op mobiele apparaten makkelijker te gebruiken. We zijn nog volop bezig met dit project dus je kunt de komende weken nog de nodige updates verwachten. Daarnaast hebben we nog een aantal andere mooie features voor je uitgerold:
Optimalisatie conversie review-uitnodigingen
Na uitgebreid testen hoe we de conversie van de review-uitnodiging konden optimaliseren, kwamen we uit op een eenvoudig ontwerp dat in juni vorig jaar in gebruik is genomen. De conversie op de nieuwe e-mail ligt gemiddeld boven de 10%. We zien al jaren dat het conversiepercentage licht daalt, wellicht omdat klanten door steeds meer bedrijven om reviews gevraagd worden. Het is dus jullie verdienste dat dit percentage hoog is, jullie hebben duidelijk een persoonlijke band met klanten en daardoor de gunfactor! De komende tijd blijven we vanzelfsprekend werken aan het optimaliseren van de conversie van review-uitnodigingen.
Veilig browsen badge
Sinds maart 2022 controleren we al onze leden standaard op malware en SSL. Met een SSL- en Malware-check controleren we of jouw webwinkel een beveiligde verbinding heeft en of deze geen malware bevat. Daarbij maken we gebruik van TrendMicro en Google Safe Browsing. Als je aan de eisen voldoet, krijg je automatisch de Basis veilig browsen badge. Daar hoef je niks voor te doen. Wil je upgraden naar de Super veilig browsen badge, dan kan dat ook. Daarvoor dien je een doorlopende veiligheidscontrole op je website te hebben, via bijvoorbeeld de Trust Guard security scan.
Multi platform review requests
Sinds vorig jaar is het mogelijk Multi-platform review requests te gebruiken. Daarmee kun je (een deel van) je klanten review-verzoeken versturen die verwijzen naar externe platformen. Zo worden de reviews beter verdeeld en kun je voorkomen dat jouw klanten uiteenlopende scores zien bij diverse reviewpartijen. Inmiddels maken al meer dan 100 leden gebruik van deze feature!
Juridische wijzigingen
We begrijpen dat het lastig is om alle wijzigingen op het gebied van regelgeving bij te houden en daar helpen we je graag bij. We doen dan ook ons best om je via de website en nieuwsbrief tijdig en zo uitgebreid mogelijk te informeren over wijzigingen. Wat veranderde er het afgelopen jaar? Met de invoering van de Verordening Diergeneesmiddelen in januari 2022, veranderden de regels voor het maken van, de handel in, en het voorschrijven en gebruiken van diergeneesmiddelen. Daarnaast was er de verplichte vermelding van de betaalverplichting voor webshops. En op 28 mei 2022 gingen er nieuwe regels in die fake reviews moeten tegengaan, omdat consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat reviews echt zijn. Lees hier meer over de verschillende wijzigingen.
2022 in cijfers
Een paar gegevens op een rijtje:
- Onze klantenservice heeft 1256 moderatieverzoeken voor reviews ontvangen. Zo’n 40% van de moderatieverzoeken moeten we helaas afwijzen. Een mening van een klant, hoe onredelijk ook, laten we staan. Als een review aantoonbaar onwaarheden bevat of niet door een klant is geschreven, dan wordt deze uiteraard wel verwijderd.
- Er werden 960 bemiddelingsverzoeken voor geschillen met klanten ingediend. 437 daarvan werden alsnog door de webwinkels opgelost. Bij 523 geschillen van klanten die er met de webwinkel niet uitkwamen hebben we bemiddeld. En bij 43 van die geschillen is het ons helaas niet gelukt om beide partijen bij elkaar te brengen. Daarvoor is een juridisch bindend advies gevraagd bij de geschillencommissie DigiDispuut.
- Onze leden hebben samen ruim 850.000 reviews verzameld. Van die 850.000 reviews waren er zo’n 500.000 one-click reviews. Hartstikke mooi, want daarmee kunnen toekomstige klanten betere keuzes maken als zij op zoek zijn naar een betrouwbare webwinkel.
- Met product reviews kun je ook voor specifieke producten reviews verzamelen. 370 leden maken inmiddels actief gebruik van deze mogelijkheid en we zien dit aantal snel toenemen.
- In 2022 meldden 2309 webwinkels zich aan bij WebwinkelKeur. 1968 daarvan zijn goedgekeurd. Soms kan of wil een webshop niet aan alle voorwaarden voldoen. Maar het gebeurt ook dat men niet de tijd kan vinden om de benodigde informatie aan te leveren of aanpassingen aan de website te doen. In dat proces willen we de komende tijd verbeteringen aanbrengen.
Wat gaan we dit jaar doen?
Meer gemak voor jou
Groei is leuk én belangrijk, maar we willen vooral jou als lid zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarom gaan we flink wat stappen maken. Zo willen we de communicatie rond processen verbeteren, zodat bijvoorbeeld het aanmeldproces en het implementeren van de WebwinkelKeur tools makkelijker wordt. Daarnaast zijn we druk bezig met een aantal andere verbeteringen:
- Dashboard. Door het dashboard flink aan te pakken zal het dagelijkse gebruik een stuk prettiger worden. Zo kun je straks ook via je mobiel je reviews checken en een reactie sturen. Inmiddels zijn er al een paar updates geweest en zullen we stapsgewijs verbeteringen doorvoeren.
- Uptime & laadsnelheid. De uptime wordt verbeterd en de laadsnelheid van diverse tools en widgets wordt verhoogd. Hiervoor werken we met CloudFlare, dat er tevens voor zorgt dat de tools veilig, snel en betrouwbaar gebruikt kunnen worden.
- Klantenservice. In de nabije toekomst introduceren we een nieuw klantenservice-systeem. Daarmee wordt het mogelijk via LiveChat contact op te nemen met ons service team. Zo kunnen we je nog sneller helpen als je vragen hebt. Sinds vorig jaar is ons service team niet meer telefonisch bereikbaar, omdat we de benodigde informatie vaak op schrift nodig hebben. Met LiveChat zijn we dan toch makkelijk bereikbaar en toegankelijk. En mocht telefonisch contact nodig zijn, dan nemen we uiteraard op die manier contact met je op.
Uitrol TrustProfile in Europa
Daan gaat zich dit jaar helemaal richten op het uitrollen van TrustProfile in Europa. Het open platform TrustProfile maakt het mogelijk de betrouwbaarheid van keurmerk-leden en niet-leden te laten zien. Steeds meer internationale partners zien hoe waardevol dat is. Afgelopen jaar zijn we partnerships gestart met keurmerkorganisaties in België en Kroatië. In Spanje zijn we al actief en we verwachten dit jaar met organisaties in een aantal andere landen te gaan samenwerken. Wat betekent dit voor jou? Door onze software internationaal uit te rollen in combinatie met partners, zullen consumenten de software van WebwinkelKeur steeds vaker herkennen en krijgt jouw keurmerk (ook internationaal) meer waarde. Interessant omdat we sterke partnerships hebben in andere landen.
Inspireren en informeren
We werken samen met een aantal partners die echt waarde toevoegen voor onze leden. En de afgelopen tijd heb ik ook veel leden van WebwinkelKeur mogen ontmoeten. Stuk voor stuk ondernemers met mooie bedrijven en bijzondere verhalen. Er is zoveel kennis te delen en jullie hebben zulke interessante verhalen te vertellen, daar ga je dit jaar veel meer van zien en horen.
Webwinkel Insight
Dat gaan we doen met onder andere live uitzendingen waarin webwinkeliers vertellen over hun ervaringen. Diverse experts schuiven bij mij aan in de studio om te laten zien hoe je jouw verkopen of klantcontact verder kunt verbeteren. De eerste uitzending van onze talkshow ‘Webwinkel Insight’ is op donderdag 6 april om 16:00 uur. De talkshow is interactief (je kunt de gasten vragen stellen) en live te volgen op de homepage van WebwinkelKeur. Ik heb er zin in, leuk als jij er ook bij bent!
Video-portretten
De komende tijd ga ik regelmatig op bezoek bij leden. Om kennis te maken, te zien hoe jullie je business runnen en te ontdekken wat jullie recept voor succes is. Maar ook om te horen waar jullie tegenaanlopen en hoe WebwinkelKeur jullie beter kan ondersteunen. Deze ontmoetingen zullen we als video’s delen op o.a. social media en in onze nieuwsbrief.
Partners
We gaan intensiever in gesprek met onze partners om hun kennis en meerwaarde beter zichtbaar te maken. Hiermee willen we onze leden inspireren met tips en tools om zaken te verbeteren.
‘How to’ video’s
Met korte video’s zullen we je laten zien hoe je alles uit WebwinkelKeur kunt halen. Daarnaast maken we video’s om je te adviseren over hoe je bijvoorbeeld de interactie met je klanten kunt verbeteren en jouw online betrouwbaarheid kunt vergroten.
Gastblogs
Zowel partners als leden zijn van harte uitgenodigd om gastblogs te schrijven. We zijn hierbij op zoek naar onderwerpen waar andere leden echt iets aan hebben. Wil jij jouw kennis en ervaringen graag delen? Neem dan s.v.p. contact met ons op.
Feedback?
Zoals je kunt lezen zitten we vol met ideeën. We hebben heel veel zin om die de komende tijd verder uit te gaan werken. Mis je nog iets, wil je ons op verbeterpunten wijzen of zou je het leuk vinden als ik bij jou langskom voor een video-portret? Mail me dan via frank@webwinkelkeur.nl. Ik hoor graag van je!