WebwinkelKeur

Een geschil met je klant? WebwinkelKeur staat voor je klaar!

Webshop Geschil Met Klant Digidispuut

Als webwinkelier doe je je best voor al je klanten. Als iemand een keer een klacht heeft, probeer je die natuurlijk zo goed mogelijk op te lossen. Maar het lukt niet altijd om iedereen tevreden te houden en soms heb je dan de hulp nodig van andere partijen.

WebwinkelKeur bemiddelt jaarlijks in zo’n 1000 geschillen. Daarbij stellen we ons neutraal op. We doen ons best om tot een eerlijke oplossing te komen, waarin beide partijen zich kunnen vinden.

De voordelen van bemiddeling bij geschillen door WebwinkelKeur

Mocht geschilbemiddeling door WebwinkelKeur niet tot een oplossing leiden, dan zijn er andere opties. Een proces bij de rechter kan lang duren en een advocaat is vrij kostbaar. Er is gelukkig een goed alternatief voor de gang naar de rechter: de onafhankelijke geschillencommissie DigiDispuut. DigiDispuut is een onafhankelijk platform voor geschillen tussen consumenten en bedrijven. Een onafhankelijk jurist behandelt de geschillen. Zo’n 50 keer per jaar worden geschillen van WebwinkelKeur-leden voorgelegd aan DigiDispuut.

‘Rijdende Rechter’

Je kunt deze oplossing een beetje vergelijken met dat van het programma ‘De Rijdende Rechter’. Beide partijen mogen hun verhaal doen en bewijzen aanleveren. Vervolgens doet de particuliere rechter uitspraak die voor beide partijen bindend is. Dat kan heel fijn zijn bij complexe problemen, waar het soms moeilijk is om te bepalen wat een redelijke oplossing is.

Stel je voor dat je klant een jacuzzi bij je heeft gekocht en een hijskraan heeft gehuurd om deze in zijn tuin te plaatsen. Dan blijkt er iets aan te mankeren. Volgens de garantieregels zou de klant het product moeten terugsturen. Maar ja, dan moet de klant wel weer een hijskraan huren en dat enorme bad naar jou terugsturen. Wat is dan een redelijke, rechtvaardige oplossing? Toch terugsturen, of is het beter als er een expert bij de klant langsgaat? Een externe jurist kan daar een objectieve uitspraak over doen.

Hoe werkt de geschillencommissie DigiDispuut?

Op deze manier wordt er een goede, definitieve oplossing gevonden, zonder dat je naar de rechter hoeft te gaan.

Benieuwd hoe je goed voor de dag komt in zo’n zaak? Meer daarover lees je hier.

De voordelen van het voorleggen van een geschil aan DigiDispuut:

Zowel klanten als webwinkeliers hechten waarde aan de bemiddeling door WebwinkelKeur en de mogelijkheid om een geschil voor te leggen aan DigiDispuut. Want meestal is het geen onwil, maar is het gewoon ingewikkeld om een eerlijke oplossing te vinden. Vaak zijn beide partijen best bereid om iets meer te betalen of iets extra’s te doen als het probleem daarmee op een goede manier kan worden opgelost.

Hoe melden consumenten een geschil?

Consumenten kunnen een geschil melden door op je ledenpagina bij WebwinkelKeur te klikken op ‘geschilbemiddeling’. De klacht mag niet ouder zijn dan één jaar. De orderwaarde dient hoger te zijn dan € 25 en lager dan € 25.000. Wanneer een geschil wordt voorgelegd aan DigiDispuut, betaalt de consument éénmalig € 25, dit om te voorkomen dat er onnodig beroep op de geschillencommissie wordt gedaan. Als de consument het gelijk wordt gesteld, kan hij dit bedrag terugkrijgen van de webwinkel.

Heb je vragen over een geschil of wil je advies? Stuur ons een berichtje via info@webwinkelkeur.nl, we helpen je graag verder!

Mobiele versie afsluiten