Bij WebwinkelKeur ontvangen we regelmatig vragen omtrent zoekmachine optimalisatie (SEO). Vandaar dat we de komende weken elke week een tip gaan geven om jouw webwinkel beter te laten scoren in Google. Vorige week hebben we het voorkeursdomein binnen Google behandeld. Vandaag behandelen we jouw 404 (niet gevonden) pagina.
Tip 2: 404 pagina’s
Iedereen kent de 404 niet gevonden pagina’s. 404 foutmeldingen resulteren over het algemeen door pagina’s die vroeger bestonden maar vervolgens zijn verwijderd, terwijl de sporen (de links vanuit andere pagina’s) zijn blijven bestaan. Sommige organisaties gaan hier zeer ludiek mee om, de vraag is echter of dat ook tot het gewenste resultaat leidt. Stelt u zich nu eens voor dat u een bepaalde soort aftershave zoekt, en op google ‘ShaveDave’ zoekt en vervolgens op een pagina die uw aandacht trekt klikt. Wanneer u vervolgens op een 404 stuit, dan gaat u hoogstwaarschijnlijk terug naar Google en daarmee naar de pagina van een conculega webwinkel. Liever heeft u als webwinkel dat u deze bezoeker op uw website had gehouden.
Ook wij maken dergelijke fouten regelmatig mee tijdens het keuren van een webwinkel. Bijvoorbeeld doordat de algemene voorwaarden zijn aangepast (vaak op advies van ons omdat de informatie hierin verouderd was en een lid dit moest aanpassen naar nieuwe content) en dit tegelijkertijd voor een andere link heeft gezorgd die vervolgens niet is doorgevoerd in de linkstructuur van de website. Resultaat; tijdens het keuren stuiten wij op een 404.
Het is belangrijk – vooral als webwinkel met een dynamisch aanbod – om regelmatig (bijvoorbeeld eens per kwartaal) de 404’s binnen uw website op te sporen. Hiermee zorgt u ervoor dat uw webwinkel niet over de tijd veranderd in een dolhof waar geen enkele bezoeker meer zijn weg weet te vinden. Maak daarvoor gebruik van de Google Webmasters tool om daarmee in kaart te brengen welke verwijzingen niet gevonden worden. Speur vervolgens deze verwijzingen op en pas ze aan zodat ze naar de juiste lokatie verwijzen.
Dit is echter niet altijd mogelijk, zo zijn er wellicht ook externe links die u niet zelf kunt aanpassen. Met een externe link bedoelen we een link vanaf een andere website die naar een pagina op uw website linkt. Stel hiervoor een 301 redirect (een 301 redirect is een manier om aan een zoekmachine of browser aan te geven dat de pagina verhuist is naar een andere locatie) in naar een pagina die het meest lijkt op de oude verwijzing, zo komen de bezoekers op deze relevante pagina in plaats van op uw 404 pagina.
Het doel zou moeten zijn om de 404 pagina zo min mogelijk weer te geven, maar wanneer het toch wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de 404 pagina ook nuttig is. Toon bijvoorbeeld een zoekformulier waarmee de bezoeker alsnog naar de juiste pagina verwezen kan worden en verwijs naar de meest bezochte pagina’s binnen jouw website om je bezoeker op weg te helpen.
Tip: Misbruik de 301 niet. In black-hat marketing (black-hat marketing is een agressieve manier om binnen de zoekmachine geïndexeerd te worden) worden oude geïndexeerde pagina’s binnen Google nogal eens met een 301 omgezet naar een spam-portal. De bezoeker zoekt dan bijvoorbeeld op aftershave op Google (dat is de oude geïndexeerd pagina) maar komt dan door middel van een 301 op een pagina met viagra-pillen. Google straft dit zwaar – en hiermee kan uw website eenvoudig gebanned worden van indexatie binnen de zoekmachine. Probeer daarna maar weer eens aan te tonen aan Google dat u geen kwaad in zin heeft.
Kant-en-klaar oplossingen
Voor de meest gebruikte open-source software zijn vaak standaard modules of mogelijkheden. Onderstaande lijst hebben we zelf niet getest, maar bij elkaar gegoogled, suggesties zijn altijd welkom.
- Magento:
301 redirect instellen binnen Magento
404 errors bijhouden module (gratis)
301 redirects importeren module (gratis)
404 pagina naar zoeken module (gratis) - WordPress
404 to 301 redirect plugin
Simple 301 redirect plugin - Opencart
SEO Opencart redirect plugin ($10)
Opencart redirect manager ($29) - Prestashop
301 redirect plugin (€29)
404 & 301 redirect plugin (€119)
Volgende keer
Bezoekers komen met deze aanpassing niet langer uit om vervelende 404 pagina’s, je verliest hiermee dus niet langer klanten. Probeer echter wel periodiek te controleren of er geen nieuwe 404 pagina’s zijn ontstaan. Volgende week gaan we kijken naar het nieuwe linkbuilden.