Als e-commerce ondernemer aan de slag met duurzaamheid? Dan is de meeste winst te behalen met de producten die je verkoopt. Het begint dus bij je assortiment. Maar je assortiment bepaalt niet alleen welke producten je verkoopt. Ook de presentatie is erg belangrijk.
In deze blog leggen we je uit hoe je jouw webshop kunt optimaliseren om meer duurzame producten te verkopen. Niet alleen goed voor het milieu, vaak leveren duurzame producten ook een hogere omzet op.
Duurzame producten labelen
Het begint bij de duurzame producten herkenbaar weergeven op de webwinkel. Dit kan bijvoorbeeld met productlabels. Dit is ook hoe grote webshops als Bol en Zalando dit aanpakken. Zo geeft Bol producten het label “Duurzamer”, terwijl Zalando middels icoontjes laat zien dat een product duurzame eigenschappen heeft.
Belangrijk hierbij is wel dat je rekening houdt met de regels voor duurzame claims. Zo is een algemene claim zoals bol deze doet (Duurzamer) alleen toegestaan wanneer je binnen 1 klik ook duidelijk uitlegt welke criteria je voor dit label gebruikt. Dit om greenwashing te voorkomen. Bol doet dit bijvoorbeeld door op de productpagina aan te geven waarom ze het label “Duurzamer” aan dit product toegekend hebben.
Zoeken op duurzame producten
Een andere mogelijkheid om het vinden van duurzame(re) producten makkelijk te maken, is de zoekfunctie. Neem daarin bijvoorbeeld speciale filters op om producten te kunnen filteren op duurzaamheid. Een goed voorbeeld is hoe Zalando dit doet, daar kun je filteren op allerlei duurzame eigenschappen.
Ook hier geldt weer; kies je ervoor om generieke claims (Duurzaam) te gebruiken in plaats van specifieke claims (Biologische materialen), dan moet je dit goed ondersteunen met uitleg en bewijzen.
Op de productpagina aandacht besteden aan duurzaamheid
De productpagina is de plek waar je alle details kunt lezen over een product. Waarom daar dan niet specifiek een onderdeel duurzaamheid opnemen? Hier kun je bij alle producten uitleggen hoe duurzaam ze wel/niet zijn. Een mooie manier om bij duurzame producten extra de duurzaamheid te benadrukken en bij niet duurzame producten een mogelijkheid om een (eventueel duurder) duurzamer alternatief te noemen (upsell).
Meer tips?
Heb jij nog meer tips om duurzame producten extra aandacht te geven binnen jouw webwinkel? Deel ze hieronder, of mail ze naar info@webwinkelkeur.nl, Duurzaam Online Verkopen 1wie weet voegen wij ze toe aan onze tips.