Wanneer het gaat over duurzaamheid binnen de e-commerce, dan gaat het al snel over verpakkingen en logistiek. Toch is dat slechts het laatste onderdeel van een bestelling. De grootste voetafdruk van een product wordt al veel eerder veroorzaakt, namelijk bij de productie en het transport naar Nederland.
Zo blijkt uit onderzoek van de Hema dat maar liefst 94 procent van de totale uitstoot in de keten zit en dat de productie van een product verantwoordelijk is voor 71 procent van de totale uitstoot. Nog eens 13,7 procent zit in het gebruik van de producten. Het mag duidelijk zijn, wil je aan de slag met duurzaamheid, dan is de meeste winst te behalen met de producten die je verkoopt.
De voetafdruk van een product
De impact die een product maakt is grotendeels al veroorzaakt voordat deze bij jou in het magazijn beland. Goed om hier allereerst bij stil te staan, want hoe wordt die impact veroorzaakt?
Grondstoffen voor het product
Het begint natuurlijk bij de grondstoffen, om een product te maken is materiaal nodig. Neem nu bijvoorbeeld een spijkerbroek, daarvoor is zijn grondstoffen als katoen, draden, ijzer en verf nodig. Maar ook in de productie zelf zijn nog grondstoffen nodig. Zo is er tussen de 7.000 en 10.000 liter water nodig is voor de productie van een spijkerbroek.
Energie voor de productie
Er gaan dus veel grondstoffen in een product. Die grondstoffen moeten ook gewonnen worden, dat kost energie. Bijvoorbeeld voor machines om de materialen uit de grond of van het land te halen en voor vervoer naar de fabriek. Met de grondstoffen alleen houdt het niet op. De meeste producten worden gemaakt in fabrieken, die fabrieken verbruiken veel energie. Bijvoorbeeld voor de machines die er staan, verwarming van het product, etc.
Het mag duidelijk zijn, een product maken kost veel grondstoffen, energie en vervuiling. Alle details laten we voor het gemak even achterwege.
Vervoer
Dan is het product eindelijk klaar. Maar nu moet het nog vervoerd worden naar de verkoper. Veel van de producten die we (ver)kopen komen namelijk (deels) uit lage lonen landen. Vaak moeten er daarom grote afstanden overbrugt worden. Hier maakt de vorm van transport ook uit, zo is vervoer per boot relatief efficiënt in vergelijking met bijvoorbeeld vervoer per vliegtuig.
Duurzamere producten verkopen
Je denkt misschien, de productie heb ik niet zelf in de hand. Dat is natuurlijk waar, maar je hebt wel veel te vertellen over welke producten je zelf aanbiedt en de manier waarop je deze presenteert. Denk bijvoorbeeld eens aan het verkopen van de volgende producten.
Producten met duurzamere grondstoffen
Om de impact van een product te verkleinen is het belangrijk te gaan voor zo duurzaam mogelijk geproduceerde producten. Bijvoorbeeld voor producten die duurzamere materialen gebruiken dan gangbaar is.
Het is misschien lastig om te bepalen welk product nu echt duurzaam is. Daarom raden we je aan om te kijken naar keurmerken voor duurzaamheid en deze informatie ook aan consumenten te communiceren.
Tweedehands of refurbished producten
Hoe duurzaam een product ook geproduceerd is, een tweedehands product is bijna altijd duurzamer. Door een product een tweede leven te geven zijn immers geen nieuwe grondstoffen nodig. Als dat nog niet genoeg is, je voorkomt er ook mee dat een product bij het afval beland of gerecycled moet worden.
Je kunt daarom eens testen met het inrichten van een tweedehands hoekje op je webwinkel of wanneer beschikbaar bij een product ook een tweedehands optie aan te bieden. Heel duurzaam, voordelig voor de klant (en een extra verdienmodel).
Lokaal geproduceerde producten
Wanneer mogelijk kun je er ook voor kiezen om (meer) lokaal geproduceerde producten aan te bieden. Een voordeel is dat er minder vervuiling ontstaat bij het vervoer. Een ander voordeel is dat je bij korte ketens beter zicht hebt op de manier waarop producten worden gemaakt. Hierdoor voelen partijen zich vaak sneller verantwoordelijk voor een eerlijk product.
Producten met een lange levensduur
De meeste vervuiling van een product ontstaat bij de productie, een manier waarop er minder geproduceerd hoeft te worden, is wanneer een product langer mee gaat. Producten van hogere kwaliteit of producten die goed te repareren zijn, zijn daarmee dus duurzamer dan goedkope producten met een korte levensduur.
Als ondernemer zullen producten met een betere kwaliteit ook een hogere orderwaarde opleveren. Belangrijk dus om deze producten te promoten op je webwinkel. Vermeldt bij goedkopere producten bijvoorbeeld duidelijk de nadelen en verwijs naar een product van een betere kwaliteit. Zo verhoog jij je omzet en verkoop je tegelijk duurzamere producten.
Optie tot leasen/huren
Vooral bij producten die maar kort of weinig gebruikt worden, is verhuren een duurzame optie. Zo hoeven er per saldo minder producten geproduceerd te worden. Neem nu bijvoorbeeld de babyset van een kinderstoel, deze gebruikt de gemiddelde gebruiker maar een paar maanden. Zo’n product gaat veel langer mee waardoor deze telkens opnieuw verhuurd kan worden. Andere producten die duurzamer zijn om te verhuren zijn bijvoorbeeld dakkoffers, gereedschap, kampeeruitrusting, kleding voor speciale gelegenheden, etc.
Ook financieel kan dit als webwinkelier voordelig zijn. Zo is er bij verkoop van producten vaak een grote concurrentie (op prijs), terwijl dit bij de verhuur nog minder is. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zo gaan gebruikers vaak minder zorgvuldig om met gehuurde spullen dan met gekochte spullen. Het is dus belangrijk om spullen te verhuren die tegen een stootje kunnen en makkelijk te repareren zijn.
In een notendop
Het mag duidelijk zijn. De meeste winst qua duurzaamheid is te behalen met de producten die je verkoopt. Overweeg als e-commerce ondernemer daarom om je aanbod te verduurzamen. Denk daarbij aan duurzame producten, tweedehands producten, lokaal geproduceerde producten, producten met een langere levensduur en verhuur. Ook financieel kan het interessant zijn om je productaanbod op deze manier uit te breiden.