WebwinkelKeur

Drukte voor Sinterklaas en kerst trotseren

feestdagen kerst sinterklaas drukte trotseren

De feestdagen komen er weer aan en dat betekent voor de meeste Nederlanders: cadeautjes geven of juist krijgen! Met Sinterklaas krijg je cadeaus in een jute zak als je lief bent geweest, of met kerst onder een mooi versierde boom. Deze gezelligheid betekent vaak weer een piek in bestellingen voor de webwinkels. Allemaal leuk en aardig, maar hoe trotseer jij deze drukte zonder klanten teleur te stellen. Naast je eigen drukte, hebben de postbezorgbedrijven het ook zwaar. Daarom geven wij je enkele tips om deze drukte te trotseren.

1. Sla voorraden in voor de drukte

Deze ligt natuurlijk een beetje voor de hand. Je kunt je echter hiermee al veel last van de schouders afhalen. Welke producten zullen snel lopen? Kun je gauw genoeg aan nieuwe voorraden komen? Of duurt het toch wel eventjes tot een product weer beschikbaar is? Wellicht is het dan verstandig om van bepaalde producten al een flinke voorraad van in te slaan.

2. Geef aan dat het een drukke periode is

Communicatie is erg belangrijk als het gaat om deze periodes. Zo weet de klant waar die aan toe is en voorkom je daarmee mogelijke teleurstellingen of zelfs geschillen. Geef daarom voor deze periode in je webwinkel, je social mediakanalen en bijvoorbeeld nieuwsbrief aan dat het verwerken van de bestellingen iets langer kan duren dan ze normaliter van je webwinkel gewend zijn. Hierbij kun je de klant adviseren om een bestelling eerder te plaatsen, zodat ze de cadeaus op tijd aan hun dierbaren kunnen geven. Want niets is minder verdrietig om je kind te moeten vertellen dat Sinterklaas jullie huis dit jaar heeft overgeslagen.

3. Wijzig je levertijden

Bij het enkel aangeven houdt het helaas niet op. Aangegeven levertijden kunnen voor consumenten een reden zijn waarom ze wel of niet bij je bestellen. Wanneer je je levertijden niet haalt, creëert dit teleurstellingen. Je hebt immers niet aan hun verwachtingen voldaan. Neem daarom ook de lading bij jezelf af door ruimere levertijden te hanteren voor deze periode. Ook wanneer je wel alle bestellingen vlot kunt inpakken, kunnen de postbezorgbedrijven alsnog de levertijden niet waarmaken. Vorig jaar bezorgde PostNL namelijk 50.000 pakketjes te laat. Dat was alleen al na Black Friday en Cyber Monday. Daarbij moest PostNL vorig jaar 6,5 miljoen (ja je leest het goed!) pakketjes bezorgen tijdens de week van Sinterklaas.

Ook wordt er door pakketbezorgers van PostNL weer gedreigd met stakingen rondom de feestdagen. Houd het nieuws hierover goed in de gaten.

4. Speel in met je assortiment en lay-out

Het aantal bestellingen is dankzij de feestdagen te danken aan de vele cadeau’s die worden gekocht. Het is dan ook voor de meeste mensen altijd weer een dingetje om de juiste cadeautjes te bedenken en vinden. Je zou hier met je assortiment op in kunnen spelen. Een speciale kerst- of Sinterklaaspagina met producten gecategoriseerd van jong tot oud is dan niet zo’n gek idee. Dit maakt het bestellen voor de klant nog gemakkelijker. Tevens zou je je webwinkel een tijdelijke feestlayout kunnen geven, waardoor het voor de consument nog aantrekkelijker is om tijdens de feestdagen bij jouw webwinkel te bestellen.

5. Bied extra service

Qua service kan je denken aan een speciale kortingscode, deze doen het namelijk erg goed tijdens deze drukke dagen. Verplaats jezelf in je klant: wat hoort er nou echt bij een cadeau? Juist, inpakpapier! Bied deze bijvoorbeeld als actie aan, of hanteer een speciale inpakservice die de klanten tijdens het afrekenen kunnen aanvinken. Ten slotte zou je een kleinigheidje aan kunnen bieden, zoals een mini zak pepernoten of schuimpjes. Dan voelt het uitpakken voor de klant zelf ook aan als een cadeautje en kan het zorgen voor meer klantbinding.

Meer service aanbieden terwijl er meerdere bestellingen worden gedaan, vraagt tevens om meer mankracht. Het is daarom ook niet gek dat een feestmaand overweldigend kan zijn voor een webwinkelier. Je zou ervoor kunnen kiezen om extra hulp in te schakelen. Dit kan voor het inpakken zijn, maar ook voor bijvoorbeeld het beantwoorden van de telefoontjes en mailberichten.

 

WebwinkelKeur wenst alle webwinkeliers veel succes toe met de komende drukte!

 

Mobiele versie afsluiten