WebwinkelKeur

De verschillende soorten reviewsterren in Google

De verschillende soorten reviewsterren in Google

Vijfhonderd miljard sterren in het melkwegstelsel, maar soms lijkt het alsof Google nog meer sterren weergeeft. Hoewel die sterren in Google qua vormgeving erg op elkaar lijken, werken de verschillende sterren allemaal anders. In dit blogbericht wil ik je een overzichtelijke samenvatting geven van alle mogelijke reviewsterren in Google. Natuurlijk kun je deze sterren met WebwinkelKeur verzamelen!

Sterren in de organische (onbetaalde) zoekresultaten

De meest populaire sterren zijn de sterren in de onbetaalde Google zoekresultaten. Deze kon je eerder voor je gehele website verdienen met site reviews, tegenwoordig krijg je deze vooral nog voor je productpagina’s met eigen product reviews.

De werking is eigenlijk eenvoudig. Je toont (product) reviews op je website en maakt deze met de juiste gestructureerde Schema.org code op, zodat Google snapt dat het om (product) reviews gaat. De meeste webshop-softwares, waaronder WooCommerce, doen dit automatisch. Wat jij dus nog moet doen, is het verzamelen van product reviews voor jouw producten.

Doe je dit en indexeert Google deze informatie? Dan zie je informatie over je producten rechtstreeks terug in Google. Het gaat dan om zaken als prijs en voorraad, maar de meest opvallende zijn natuurlijk de felbegeerde gele sterren bij jouw zoekresultaat. Hierdoor valt jouw webshop extra op en trek je meer bezoekers.

Voorbeeld sterren in organische zoekresultaten van Google

Waar zie ik ze?

Hoe krijg ik ze?

Ze werken niet?

 

Sterren in Google Ads met tekstadvertenties

De sterren in Google Ads zien er bijna hetzelfde uit, maar zijn heel iets anders dan de sterren in de onbetaalde zoekresultaten.

Voor sterren in de Google Ads dien je reviews te verzamelen via een Google Review-partner. Die review-partner stuurt jouw reviews naar Google waardoor jij kans maakt op de sterren in de Google Ads. Deze Google sterren worden de “Google Seller Rating” genoemd.

Bij WebwinkelKeur kun je deze dienst optioneel activeren. Hierbij is de belangrijkste voorwaarde dat je minstens 100 unieke reviews mét beschrijving per jaar moet verzamelen in het land waar je de reviewsterren wilt weergeven.

Voldoe je aan alle voorwaarden en werkt alles in technisch opzicht? Dan betekent dit helaas nog niet dat Google bij elke advertentie deze sterren weergeeft! Google wil niet dat de zoekresultaten een kermis van sterren worden en geeft de sterren dus maar beperkt weer. Je kunt zelf de sterren mogelijk maken, maar Google bepaalt vervolgens grotendeels of en wanneer de sterren gebruikt worden.

Naast weergave van deze sterren bij de tekstadvertenties toont Google de review-informatie uit deze bron ook bij de detailinformatie in Google shopping. Het gaat dan om de vergelijking van prijzen wanneer meerdere webwinkels hetzelfde product aanbieden.

Voorbeeld sterren in betaalde zoekresultaten van Google

Waar zie ik ze?

Voorbeeld verkoperinformatie in Google Shopping

Hoe krijg ik ze?

Ze werken niet?

 

Sterren in de Google Shopping (Advertenties)

Steeds vaker worden in de Google zoekresultaten producten weergegeven in plaats van tekstadvertenties. Deze producten worden meestal opvallend bovenaan de zoekresultaten weergegeven.

Wanneer jij met je producten adverteert in Google Shopping en bij jouw producten sterren wilt tonen, dan dien je allereerst product reviews te verzamelen. Product reviews gaan specifiek over het getoonde product, niet over jou als dienstverlener.

Vervolgens moet je jouw verzamelde reviews exporteren naar Google middels een feed. Het product review systeem van WebwinkelKeur biedt hiervoor een kant-en-klare oplossing!

Voorbeeld product sterren in Google Shopping

Waar zie ik ze?

Voorbeeld product review in Google Shopping op een product detailpagina

Hoe krijg ik ze?

Ze werken niet?

 

Sterren in de Google Business zoekresultaten

Last but not least kun je jouw reviewscore tonen in de Google Business zoekresultaten. Dit is het resultaat dat o.a. in Google Maps of in Google Zoeken wordt getoond wanneer je zoekt op jouw bedrijfsnaam. Hiervoor heb je wel een bedrijfsvermelding nodig bij Google.

Vervolgens dient je site reviews verzamelen via een partij als WebwinkelKeur. Wij zorgen er vervolgens met een Schema.org (rich snippet) code voor op jouw ledenprofiel dat Google jouw webshop reviews indexeert. Als onafhankelijke reviewsite komen wij vervolgens in de Google Business resultaten terecht onder het kopje “Reviews van internet”.

Zorg er daarbij voor dat de gegevens die bekend zijn bij Google als adres en domeinnaam overeenkomen met de gegevens in je WebwinkelKeur account.

Daarbij is het nog nuttig om te vermelden dat de gele sterren in de business resultaten de reviews zijn die je via Google zelf verzamelt. De reviews van andere reviewbronnen worden dus enkel weergegeven als score onder het kopje “Reviews van internet”.

Voorbeeld Google Business reviews van het internet

Waar zie ik ze?

Hoe krijg ik ze?

Ze werken niet?

WebwinkelKeur kan een deel van je review-uitnodigingen direct doorsturen richting Google. Deze feature is automatisch actief als je een PRO lid bent. Hoe dat werkt, lees je hier.

Veel verschillende Google reviewsterren

Zoals je kunt lezen zijn er allerlei Google reviewsterren mogelijk. Hoewel ze erg op elkaar lijken qua vormgeving, is de werking van elk soort ster compleet anders. We hopen je met dit blogbericht wat overzicht te hebben gegeven over hoe de verschillende soorten sterren werken!

Benieuwd naar jouw kennis op het gebied van sterren in Google? Doe dan de kennisquiz!

Mobiele versie afsluiten