Het hebben van een webshop vergt tijd, energie en geduld. Optimalisatie van de webshop is een must om uiteindelijk meer verkoop uit jouw webshop te halen. Online verkopen op het internet blijven stijgen, webshopeigenaren kunnen hiervan mee profiteren, mits je het goed aanpakt aangezien de concurrentie ook stijgend is. Om bij te blijven en de verkoop van jouw webshop aan te pakken is het van belang om altijd bezig te blijven met webshopoptimalisatie. De dagen van het ‘even een webshop opstarten en we zijn klaar’ zijn daarmee voorbij. Wil je professioneel aan de slag en online meer verkoop krijgen? Neem dan de tijd en ga er goed voor zitten: de drie beste optimalisatie hacks op een rij:
1. Ben jij uniek?
Anno 2019 is het essentieel om jouw webshop te onderscheiden van jouw concurrenten. Het kan zomaar zijn dat je niet eens weet wie jouw echte concurrenten zijn. Voer een keer een concurrentenonderzoek uit en zet alles op een rij:
- doelgroep
- unieke waarden
- content
- prijzen
- producten
- etc
Vervolgens kan jij je afvragen in hoeverre jouw webshop verschilt van de concurrentie. Wanneer dit niet duidelijk nog naar voren komt, dan is er nog veel werk aan de winkel. Kijk daarom kritisch naar jouw webshop en naar de concurrentie. Wat hebben zij wat jij misschien wel kunt aanbieden en kan je deze unieke waarde ook daadwerkelijk leveren? Wanneer je besluit om bijvoorbeeld binnen een dag een bezorging te laten bezorgen, is dat natuurlijk heel goed, maar zorg er ook voor dat jij die unieke waarde daadwerkelijk kunt leveren.
Wanneer je je concurrentie in kaart heb gebracht, dan kan je al vrij snel zien op welke doelgroepen zij zich richten. Kijk bijvoorbeeld naar de schrijfstijl, welke gebruikers zij voornamelijk hebben op sociale media en door het kijken naar de diensten die de concurrent levert, zie je al gauw op welke doelgroep zij zich globaal op richten. Is deze doelgroep hetzelfde als die van jou? Om de juiste unieke waarde te kunnen leveren is het van belang dat je je eigen doelgroep goed kent.
2. Wie is jouw doelgroep?
Wanneer je veel concurrentie in zowel producten als de doelgroep hebt, dan is het goed om een unieke en slimme strategie te bepalen. Soms is het zelfs handig om je nog dieper op een bepaalde niche te gaan richten. Dit is alleen gunstig wanneer de concurrentie behoorlijk groot is en waarbij je het moet opboksen tegen grote partijen zoals Bol of Zalando. Ook de tijden van het hebben van een webshop waarvan de doelgroep onbepaald is (bijvoorbeeld iedereen) zijn voorbij. Juist door een goede bepaling van de doelgroep kan je anno 2019 een goede strategie bepalen, waarbij de unieke waarden belangrijk zijn. Zodra je namelijk jouw exacte doelgroep hebt bepaald, kan je aan de slag om jouw doelgroep beter te leren kennen.
3. Bedien jouw doelgroep
Voor zowel SEO als de gebruikerservaring is het tegenwoordig van belang om de juiste snaar te raken in relevantie voor jouw doelgroep. Weet daarom de vragen en de pijnpunten van de jouw doelgroep en speel hierop in. Stel jezelf vragen zoals, waarom komen jouw klanten naar de webshop en waar zijn ze precies naar op zoek? Beantwoord de vragen en wees de specialist. Dit schept meer autoriteit en kweekt vertrouwen, elementen die jouw klanten laten terugkomen.
Om een voorbeeld te noemen van een branche met veel concurrentie zijn de webshops die voedingssupplementen of sportvoeding verkopen. Het bepalen van een unieke waarde is daarom essentieel. Muscle Concepts is één van die webshops en was genoodzaakt om zich te onderscheiden. Om de doelgroep extra te bedienen is er daarom gekozen voor een unieke dienst online coaching. Op die manier kan er vanuit de webshop online begeleiding worden gegeven op het gebied van voeding en bijvoorbeeld personal coaching. Dit maakt de strategie krachtiger ten opzichte van de concurrentie en zet de brand als ‘specialist’ neer.
Voor veel webshopeigenaren is bovenstaande vanzelfsprekend, maar veel webshops denken hier nog te makkelijk over en nemen een online strategie nog niet serieus genoeg. Wanneer jij de basis goed voor elkaar hebt, dan is het alleen nog maar een kwestie van continu optimaliseren in andere zaken. Een goede fundering is namelijk al het halve werk, ook bij een webshop!