Veel startende webwinkels hebben problemen om voldoende bezoekers naar hun webwinkel te trekken. Bezoekers komen echter niet aanwaaien! Is je webwinkel gebouwd? Dan ben je niet klaar, dan begint het pas!
Jouw klanten komen niet automatisch naar jou toe, even afgezien van die paar kenissen of die verdwaalde Googlelaar natuurlijk. Je kunt natuurlijk geld steken in adverteren, hoewel ik daar een voorstander van ben is het niet de enige manier van marketing. Als beginnende webwinkel moet je jouw klanten opzoeken! Hoe je dat doet? Dat hangt af van je product.
De eerste 2 vragen die je jezelf moet stellen zijn:
1. Wie is mijn doelgroep?
2. Hoe bereik ik die doelgroep?
Vervolgens kun je zelf effectief en efficient marketing gaan bedrijven. Wild jouw reclame in het rond strooien heeft geen enkele zin, daarmee krijg je enkel een vervelende reputatie. Je moet jouw doelgroep opzoeken. Zelf doe ik dat bijvoorbeeld door actief te zijn op fora waar mijn doelgroep zich bevind. Daar probeer ik niet actief mijn product te promoten, maar probeer ik mensen te helpen. Op die manier zullen ze wanneer ze daar interesse in hebben vanzelf een keer doorklikken naar mijn website. Op basis van al gebleken expertise en een grote gunfactor heb je zo een warme lead. Het is iets voor de lange termijn, maar zonder een lange adem red je het niet online!
Hetzelfde geldt voor Social Media, ga niet op Twitter en Facebook je aanbieding zitten pushen, beter ga je de dialoog aan met je doelgroep. Verkoop je electronica en is iemand op zoek naar een mooie tv? Stuur hem niet direct die mooie aanbieding, maar geef hem persoonlijk advies. Als kleinere webwinkel blink je namelijk niet uit in massa, maar in persoonlijk contact en service!
Bepaal voor jouw product waar jouw doelgroep zich online bevind. Vaak zijn er tal van fora’s voor diverse doelgroepen. Denk aan moeders, ondernemers, jongeren, paardenliefhebbers en ga zo maar door. Wees actief in deze communities, niet door reclame te verspreiden, maar door echt iets bij te dragen. Plaats jouw webwinkel in je profiel en/of handtekening en uiteindelijk weten klanten je te vinden. Natuurlijk is dit niet de enige manier van marketing, maar wel een manier die werkt.
Ik zou over dit onderwerp zoveel meer kunnen schrijven, maar de moraal is simpel. Wees doelgericht bezig met marketing, kijk wat werkt en denk na waarom je iets doet. Denk niet alleen aan vandaag en morgen, maar ook aan volgend jaar. Menig succesvol webwinkel is niet gestart met exponentieele groei (hoewel de media soms anders doet vermoeden), maar door hard te werken en een continuë service te geven. Ga daarin niet mee met alles wat online beweerd wordt, maar kijk wat werkt voor jouw webwinkel.
Heb jij nog andere manieren van gratis marketing die voor jou werken? Deel ze met ons.