Als webwinkelier wil je graag zoveel mogelijk beoordelingen van jouw klanten ontvangen. We zijn daarom gestart om de barrières voor het plaatsen van een beoordeling zoveel mogelijk weg te nemen. Zo hebben we sinds deze week een compleet nieuwe e-mail uitnodiging en staan er meer updates op de planning.
Review moeheid
Voor we toelichten wat wij doen om het aantal reviews te verhogen, moeten we ook uitleggen dat een hoge respons niet enkel ligt in techniek. Mensen winkelen in toenemende mate online en steeds vaker krijgen consumenten daarbij ook de vraag om een beoordeling achter te laten. Dit zorgt ervoor dat sommige mensen “review-moe” worden. Je kunt er dan voor kiezen om mensen na de eerste uitnodiging nog diverse herinneringen te sturen, maar dit kan ook averechts werken. Wij kiezen er dan ook voor om standaard geen herinneringen te versturen, maar deze optie wel mogelijk te maken. Ook daarmee is het percentage mensen dat een review achter laat lager dan enkele jaren geleden, toen mensen nog niet zoveel online bestelden en uitgenodigd werden tot het achterlaten van een beoordeling.
Kwaliteit boven kwantiteit
Als webwinkelier moet je jezelf de vraag stellen; waarom verzamel ik reviews? Het antwoord zal in de meeste gevallen in ieder geval bestaan uit het inzichtelijk maken van de klanttevredenheid, of dat nu is richting jezelf of richting je klanten. Je wilt daarbij een minimum aantal reviews hebben, maar focus niet enkel en uitsluitend op het aantal beoordelingen. Het aantal reviews zegt namelijk niet altijd evenveel, veel consumenten waarderen kwaliteit boven kwantiteit (aantal). De vraag is of een X aantal reviews een doel op zich moet zijn.
SPAM filters
Dit verteld hebbende is het natuurlijk wel belangrijk dat een uitnodiging jouw consumenten bereikt. Een eerste hindernis is daarbij de spamfilter van jouw klant. Aan onze kant zijn daarbij diverse factoren die we kunnen beïnvloeden om te voorkomen dat een e-mail in de SPAM terecht komt, denk daarbij aan:
- Configuratie e-mailserver
- Inhoud e-mails
- Opbouw e-mails
De configuratie van de e-mailserver was de laatste maanden al geoptimaliseerd. We zijn nu ook bezig om de inhoud en de opbouw van onze e-mails te verbeteren. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de hoeveelheid code in onze e-mail template is teruggebracht. De eerste meetresultaten geven daarbij een toename van 30% van het aantal kliks weer, een mooi resultaat. We gaan de komende maand ook testen met een nog simpelere e-mail met nog minder code en opmaak om te testen of dit de conversie verder verhoogt.
Buttons in e-mail
De komende weken wordt de nieuwe e-mail afgewisseld met een andere e-mail. In deze e-mail is het mogelijk om al een waardering aan te klikken binnen de e-mail. De onderbouwing middels de tekst volgt vervolgens wel in de vervolgstap. Van de consumenten ontvang 50% deze e-mail en 50% de andere e-mail, zo willen we testen of er een significant verschil in respons is. We verwachten dat deze e-mail uitnodigt om te klikken, maar dit valt alleen aan te tonen door te meten.
Afmeldoptie verbeterd
Om te voorkomen dat mensen e-mail beschouwen als SPAM is het belangrijk om goede afmeldopties te hebben. Die hebben we deze week ook verbeterd. Het is dan nu ook mogelijk voor consumenten om zich af te melden van e-mails van één of van alle webwinkels.
Verdere verbeterpunten
Naast de genoemde punten staan er nog diverse andere verbeteringen op onze planning. Zo willen we ook het Gmail Review formaat gaan ondersteunen waarbij Gmail gebruikers rechtstreeks vanuit Gmail een review kunnen schrijven zonder de e-mail te verlaten. We verwachten dat ook andere e-mail aanbieders in de toekomst dit formaat gaan ondersteunen. We kiezen (nog) niet voor formulieren in de e-mail zelf, omdat dit te foutgevoelig is en bij veel e-mail programma’s niet goed werkt. Heb je zelf ideeën? Deel ze met ons.
Update: Inmiddels ook ondersteuning voor Gmail Review formaat