Duurzaamheid is de laatste jaren een hot item geworden, vooral binnen de e-commerce. Wanneer je als webshopeigenaar geen rekening houdt met duurzaamheid mis je de boot. Consumenten kiezen namelijk steeds vaker voor een webshop die duurzame opties aanbiedt, in plaats van alleen maar naar de prijs te kijken. Nu begrijpen we dat je niet ineens alle pakketjes op je fiets gaat bezorgen bij je klanten, maar het aanbieden van duurzame bezorgopties is alvast een grote stap in de groene richting. In dit blogbericht lees je wat duurzame bezorgopties zijn en hoe je ze kan toepassen.
Wat is een duurzame bezorgoptie?
PostNL heeft dit jaar een tool ontwikkeld waarmee de consument tijdens het afrekenen in een webshop kan zien welke duurzame bezorgopties er zijn. Zij zijn de eerste die met een zogenaamde duurzame bezorgoptie zijn gestart. De consument krijgt naast het tijdsvakje van de bezorging een groen icoontje te zien. Daarmee wordt aangetoond of het een duurzame bezorgoptie is. PostNL houdt daarbij ook rekening met levering bij een afhaalpunt of pakketshop. Nu hoor ik je denken: wat is er dan precies duurzaam aan zo’n bezorgoptie?
Tijdens de duurzame bezorging worden de pakketten bezorgd met een elektrisch voertuig, of een voertuig op duurzame brandstof. Wanneer de consument voor een afhaalpunt kiest, is de bezorging ook duurzaam. De pakketbezorger hoeft immers niet meer langs alle adressen en kan meerdere pakketten bij hetzelfde afhaalpunt afleveren. Wat automatisch zorgt voor minder CO2-uitstoot. Moet de consument alleen het pakketje wel lopend of op de fiets ophalen, om het echt duurzaam te houden 😉.
Voorlopig is PostNL nog de enige vervoerder met een duurzame bezorgoptie. Wanneer er meer vervoerders volgen, vermelden we het in dit artikel.
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten vindt duurzaamheid belangrijk
Een groot Nederlands onderzoek van de Retail Buying Studie heeft uitgewezen dat 62% van de Nederlanders veel waarde hecht aan duurzaamheid. 58% van die groep geeft zelfs aan dat ze vaker milieuvriendelijke producten kopen. Onder duurzame producten verstaan zij producten met minder verpakking, fairtrade producten, maar zeker ook een duurzame verzending. Wanneer je één of meerdere van deze opties in je webshop aanbiedt, val je gegarandeerd op bij deze groep consumenten! Belangrijk is wel dat je duidelijk maakt dat ze in jouw webshop kunnen kiezen voor duurzame opties.
Stimuleer je klant om voor duurzaam te kiezen
Nu heb je een paar mooie duurzaamheid aanpassingen gedaan in je webwinkel. Maar hoe stimuleer je de consument om voor de duurzame bezorgoptie te kiezen? Vaak zijn zij niet op de hoogte van deze mogelijkheid. Een paar tips:
- Geef in de check-out direct de optie om voor een duurzame bezorgoptie te kiezen.
- Vink de duurzame bezorgoptie aan als standaard bezorgoptie. De consument kiest dan vaak niet voor een andere optie. Vooral als er geen extra kosten aan verbonden zijn.
- Maak een aparte pagina op je website waarin je uitleg geeft over duurzame bezorgopties.
Onderscheid je met duurzaam!
Als je je als webwinkelier wilt onderscheiden van je concurrent, is het dus verstandig om te verduurzamen. De duurzame bezorgoptie van PostNL is daarbij een mooie eerste stap. Naast dat je je onderscheidt, ben je ook nog eens goed bezig voor het milieu. Win-win!
Wat doe jij om je webwinkel groener te maken 🌱? Laat het weten in de opmerkingen!