Veel startende ondernemers lopen tegen het probleem aan dat ze vaak niet weten hoe ze aan de eerste klanten komen. Ze hebben een prachtige website hebben laten ontwikkelen, een doelgerichte strategie bedacht en het assortiment goed gevuld met producten of diensten, alleen duurt het even voordat er überhaupt wordt geconverteerd. In feite is elke ‘p’ van de bekende marketingmix ingevuld, maar ontbreekt het alleen aan de P van promotie. Oftewel, het op de kaart zetten van je bedrijf en naamsbekendheid creëren bij de doelgroep. In dit artikel laten we zien welke promotiecampagnes je moet inzetten om jouw bedrijf op de kaart te zetten.
Doe aan free publicity
Het werven van nieuwe klanten is vaak een tijdrovende en ingewikkelde klus, want hoe weet je welke aanpak de juiste is? Tel daarbij op dat je in het begin weinig tot geen kapitaal tot je beschikking hebt, dus je moet creatief zijn om toch je naamsbekendheid op te bouwen. In dat geval kan free publicity een effectieve manier zijn om je bedrijf te promoten. Door samenwerkingen met andere organisaties aan te gaan, kan je misschien een deal maken om een vermelding op de website te krijgen. Bij een goed voorstel willen veel ondernemingen hier wel gehoor aan geven, dus geef de ander ook iets terug waar ze wat aan hebben. Op die manier creëer je een win-win situatie voor beide partijen.
Maar wat kan je zoal doen om door middel van free publicity je digitale gezicht te laten zien? Allereerst kan je bijvoorbeeld relevante partijen benaderen die in dezelfde branche actief zijn en waar het eventueel mogelijk is om een gastartikel te schrijven, een advertentie te plaatsen of gewoon een partnervermelding te krijgen. Kortom, het opzetten van relevante samenwerking hoeft niet veel geld te kosten om je naamsbekendheid te vergroten.
Wees online zichtbaar
Anno 2019 is het ook een vereiste om online zichtbaar te zijn. Als potentiële jouw bedrijf nog nooit voorbij hebben zien komen, dan is het ook onmogelijk om omzet te draaien. Daarom is het van essentieel belang dat je investeert in een gedegen online strategie die ervoor zorgt dat je klanten binnenhaalt en laat converteren. Hoe pak je dat aan?
Er zijn verschillende methodes en technieken om je bedrijf online zichtbaar te laten zijn en daardoor ook beter vindbaar wordt voor potentiële klanten. De meeste bekende zijn:
- Schrijf kwalitatieve content waarmee je goede posities in de zoekmachine kan verkrijgen
- Zorg voor relevante verwijzingen naar jouw website door middel van een backlink
- Post regelmatig nieuwtjes via verschillende social media kanalen
- Maak gerichte advertenties en zet ze in voor meerdere kanalen
Hoewel de ene methode meer zal kosten en opleveren als de ander, is het toch goed om naar verschillende mogelijkheden te kijken. Immers werkt het vaak zo dat hoe meer je online zichtbaar bent, des te sneller je klanten binnenhaalt. Leg alle mogelijke online promotieactiviteiten naast elkaar neer, kijk wat het kost en vooral wat het oplevert, en maakt vervolgens de overweging wat voor jouw onderneming het meest interessant is om op korte termijn mee aan de slag te gaan.
Ga actief reclame maken
Bedrijven zonder een beginnend budget moeten creatief zijn om aan hun klanten te komen. Maar misschien heb jij wel een bepaald startkapitaal gereserveerd waarmee je op korte termijn al resultaat kan boeken. In dat geval is het raadzaam om reclame te maken waarbij succes gegarandeerd is. Middels televisie- of radiocampagnes, advertenties in gedrukte media of door online te adverteren kan je juiste boodschap overbrengen aan de juiste doelgroep. Hiermee is de kans groter dat zij eerder naar jouw website toekomen en zullen converteren. Veel bedrijven, zoals Voordeeluitjes.nl, zijn klein begonnen en hebben door middel van promotiecampagnes hun naamsbekendheid opgebouwd en een bepaalde positie bereikt.
Maar mocht je in het begin nog geen budget hebben, dan kan je dit nog altijd later inzetten als je door middel van bovenstaande technieken voldoende financiële middelen hebt. Kijk dus vooral naar je mogelijkheden en stel prioriteiten.
Dit artikel is geschreven door Davy Slof – werkzaam bij Voordeeluitjes