Vorige week hebben we het gehad over de verschillende soorten garanties. Naast garanties, heb je met je webshop ook te maken bedenktijd. Twee termen die nog weleens door elkaar worden gehaald of gebruikt. We leggen je graag de verschillen uit.
Wat houdt bedenktijd in?
Bedenktijd, ook wel herroepingsrecht genoemd, is het wettelijke recht dat je de aankoop (binnen 14 dagen na ontvangst) mag annuleren. Dit recht geldt op online of koop-op-afstand aankopen. Dit houdt in dat je dit recht bijvoorbeeld hebt als je iets online koopt, via de telefoon of via een huis-aan-huis verkoper. Wanneer de consument gebruik maakt van dit recht, hoeft hij geen reden te geven waarom hij de aankoop annuleert. Voor de consument wellicht fijn, maar voor jou als webwinkelier kan dit vervelend zijn. Zo kun je immers niet leren van de retouren!
Uiteraard zijn er ook uitzonderingen op deze regel. Denk hierbij aan producten die snel bederven of die gepersonaliseerd zijn voor de klant.
Bedenktijd in fysieke winkels
Hoe zit het dan met aankopen in fysieke winkels? Vaak staat er onderin het kassabonnetje dat je een product binnen 14 of 30 dagen mag retouren. Hoewel dit lijkt op een normaal recht, is dit een extra service vanuit de winkel. Fysieke winkels hoeven dit wettelijk gezien namelijk niet aan te bieden. Zij mogen zelf bepalen of ze retouren als service aanbieden. De winkel mag tevens zelf bepalen of ze voor het retour een tegoedbon of geld teruggeven.
Wat houdt garantie in?
Garantie staat geheel los van het herroepingsrecht. Garantie houdt in het kort in dat de consument recht heeft op een goed werkend product. En dus niet voor een dag of twee. In Europa is dat een periode van minstens twee jaar. Als webwinkelier ben je tijdens deze periode verantwoordelijk voor dat het product overeenkomt met de door jou gegeven omschrijving of dat het product degelijk werkt. Wat hierbij bepalend is, is de gebruiksduur van een product. Zo mag je bijvoorbeeld van een koelkast echt wel verwachten dat deze langer meegaat dan twee jaar. Meer hierover lees je in ons blogbericht van vorige week!
Garantie als extra service
Evenals fysieke winkels retourmogelijkheden mogen aanbieden als extra service, kan een webshop dat ook. Hier maken we onderscheid in de gratis en de betaalde variant. Zo kan de webwinkel je garanderen dat hun product écht wel vijf jaar lang meegaat (claim). Dan mag je er als consument vanuit gaan dat het product daadwerkelijk vijf jaar meegaat. Bij de betaalde variant kan de consument als het ware garantie bijkopen als extra service. Denk hierbij aan dat je aanbiedt om de verkochte koelkast correct en vlekkeloos te installeren en de draairichting aan te passen.