Tijdens zijn studie Econometrie in Groningen wilde Arnoud graag iets voor zichzelf beginnen. Hij startte met het bouwen van webshops en het verkopen van powerbanks, maar ging al snel op zoek naar producten die hem persoonlijk interesseerden. De vele botte messen in de keukenla van zijn studentenhuis brachten hem op het idee om Damascus stalen messen te gaan verkopen op Bol.com. En de samenwerking die hij daarvoor aanging met het Chinese messenmerk Xinzuo was zo’n succes, dat Arnoud besloot zich volledig op dit merk te focussen. Inmiddels is hij de officiële distributeur van Xinzuo in Nederland en België.
‘Ik heb destijds een aantal messen besteld en getest, waaronder die van Xinzuo’, vertelt Arnoud. ‘Deze waren in alle opzichten superieur aan de alternatieven: het waren prachtig afgewerkte messen die langdurig scherp bleven. Bovendien waren het messen van Damascus staal met prachtige Damascus-patronen, die op dat moment nog nauwelijks waren doorgedrongen tot de Nederlandse markt. Dat maakte het helemaal aantrekkelijk.’
‘De groei zit er goed in’
Sinds oktober 2023 is de merk-webshop live. En de groei zit er volgens Arnoud goed in. ‘Inmiddels worden er dagelijks messen en keukenaccessoires verkocht en scoort de webshop erg goed, met een gemiddelde rating van 9.8 uit meer dan 80 beoordelingen.’ De doelgroep bestaat enerzijds uit professionele chefs die op zoek zijn naar kwaliteit en betaalbaarheid. Anderzijds richt de shop zich op starters die hun nieuwe woning willen inrichten met stijlvolle, professionele keukentools. ‘Maar kwalitatieve keukenmessen zijn eigenlijk een goede investering voor iedereen die graag kookt. En dat zijn veel mensen. Daarnaast worden onze messen vaak cadeau gedaan.’
Samenwerken voor snellere groei
Xinzuo Nederland is onderdeel van het wereldwijde merk Xinzuo, een Chinees bedrijf met meer dan 500 werknemers. Arnouds onderneming is voor nu nog een eenmanszaak. ‘Ik krijg wel hulp van vrienden en familie wanneer dat nodig is. Sinds kort werk ik samen met een fulfilmentpartner en een marketingbureau om de webshop sneller te laten groeien. Alle orders lopen via het fulfilmentcentrum, maar als er maatwerk aan te pas komt dan doe ik het toch vaak zelf. Ook als er eens een retour is, dan gaat dat via mij.’
‘Verder loopt mijn werkdag uiteen: van klantenservice, inkopen, communicatie met de leverancier, verwerken van inkooporders en communicatie met het fulfilmentcentrum en het marketingbureau, tot het in de gaten houden van de effectiviteit van SEA en social advertenties en aanbiedingen. Ook zit er veel tijd in het voorbereiden van campagnes en evenementen. En dan niet te vergeten natuurlijk, de administratie. De volgende stap is het aannemen van een parttime, of hopelijk zelfs fulltime, medewerker.’
Vooroordelen
Arnoud loopt nog weleens aan tegen vooroordelen over de kwaliteit van Chinese producten. ‘Wanneer mensen denken aan een uniek en kwalitatief hoogstaand mes, denken ze al snel aan Japanse messen. Japanse smeden staan bekend om de enorme hoeveelheid tijd en aandacht die ze besteden aan het vervaardigen van messen, wat resulteert in handgemaakte meesterwerken. De combinatie van hoogwaardig Japans staal (want ook hier staat Japan bekend om) en het vakmanschap van de smeden maakt deze messen zo populair.’
‘De Japanse messenmarkt kan de wereldwijde vraag echter niet aan, wat niet goed is voor de beschikbaarheid en prijzen. De Chinese messenmarkt kan de vraag wel aan en produceert goedkoper, maar lijdt onder de vele nep-merken en valse claims als ‘made in Japan’, waardoor consumenten Chinese merken niet vertrouwen.’
Authentiek vakmanschap
‘Maar eigenlijk zijn de messen van Xinzuo goed vergelijkbaar met Japanse messen’, legt Arnoud uit. ‘Onze messen worden gemaakt in YangJiang. Dat is dé messenstad van China, waar al ruim 1400 jaar messen worden geproduceerd. De aanwezige kennis en vakmanschap zijn daar net zo indrukwekkend als in Japan. Xinzuo combineert dit vakmanschap met kwalitatief staal uit de hele wereld (zoals ZDP189 en SRS13 staal uit Japan). Dat maakt de messen van Xinzuo vergelijkbaar met Japanse messen.’
‘De kwaliteit ervan wordt internationaal bevestigd door bekende chefs en kenners van messen zoals ChefPanko en The Bamboo Guy. Daarnaast worden de messen gebruikt in een aantal Italiaanse sterrenrestaurants. Doordat de productiekosten in China lager liggen dan in Japan, kunnen wij een ontzettend sterk en bovendien betaalbaar aanbod bieden in vergelijking met onze concurrenten.’
Kwaliteit herkennen
‘Een mes beoordelen is op het eerste gezicht lastig ’, vertelt Arnoud. ‘Wat fijn werkt, is bovendien erg persoonlijk. Hoe goed een mes daadwerkelijk is, merk je pas na intensief gebruik, al kunnen professionals dat natuurlijk sneller herkennen. Het belangrijkste onderdeel van een mes is het gebruikte staal. Het staal bepaalt hoe zwaar, sterk en flexibel het mes is, hoe scherp het kan worden, hoe lang het scherp blijft en hoe gemakkelijk het is om het te slijpen.’
‘Klanten weten niet of ze een onbekende webshop kunnen vertrouwen’
Mensen die de webshop bezoeken, kennen het merk Xinzuo meestal nog niet. En ze weten niet of ze een onbekende webshop kunnen vertrouwen. Dat was voor Arnoud de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij WebwinkelKeur. ‘Het bevestigt voor klanten dat mijn webshop zich aan de relevante regelgevingen houdt. Daarnaast verifiëren betrouwbare reviews de kwaliteit van de webshop. Zonder het keurmerk en deze reviews zouden veel klanten afhaken.’
Blije klanten
Elke keer dat hij een notificatie ontvangt over een nieuwe review, opent hij die enthousiast. ‘Ik vind het erg leuk om te lezen wanneer klanten blij zijn met de producten, de website, de geleverde service en verzendsnelheid. Een negatieve review heb ik nog niet gehad, maar dit zou mij uiteraard triggeren om problemen direct op te lossen.’
De review-verzoeken worden automatisch verzonden en geverifieerd door Webwinkelkeur. ‘Daarnaast zet ik alles op alles om klanten optimaal te helpen bij hun aankoop. Als een klant niet tevreden is, ben ik dat ook niet. Ik denk altijd met de klant mee totdat hij of zij tevreden is. En mocht dat niet lukken, dan geef ik liever het aankoopbedrag terug. Ik merk dat klanten deze aanpak enorm waarderen en daardoor vaak een (extra positieve) review achterlaten.’
Alles op alles voor tevreden klanten
Arnoud probeert alles goed op orde te hebben en dingen net even wat beter te doen dan zijn concurrenten. ‘Wanneer een klant een speciaal verzoek heeft, dan zet ik alles op alles om dit mogelijk te maken. Zo komt het wel eens voor dat een klant een combinatie van messen als set wil kopen terwijl wij deze niet zo aanbieden. Ik open dan meerdere verpakkingen, stel de set netjes samen en bied deze aan voor een gepaste set-prijs.’
‘Hier heb ik best veel werk aan wat betreft administratie en het vervangen van de verpakkingen, maar dat geeft niet als de klant er blij mee is. Een ander voorbeeld is een klant die mij onlangs vroeg om de producten in te pakken. Hierop ben ik inpakpapier en strikjes gaan halen en heb ik er wat moois van gemaakt. De klant had dit niet verwacht en liet in een review weten hier erg blij mee te zijn.’
Breed assortiment
Waar is Arnoud het meest trots op? ‘Dat ik de webshop in relatief korte tijd heb opgezet en nu al een breed assortiment van meer dan 300 unieke artikelen kan aanbieden. De webshop doet het ontzettend goed, met tot nu toe meer dan 1000 bestellingen en alleen maar tevreden klanten. Het leukste van het runnen van deze webshop vind ik dat klanten, tot nu toe, altijd ontzettend blij zijn met wat ze krijgen. De positieve feedback die hierop komt, motiveert mij enorm om het zo te blijven doen.’
Op termijn een fysieke winkel
En wat zijn de plannen voor de toekomst? ‘In januari ga ik deelnemen aan Horecava, een vakbeurs voor de horecabranche. Ik hoop daar veel horeca-ondernemers te overtuigen van Xinzuo. Dit kan een enorme boost geven aan de groei van het merk in Nederland. Daarna wil ik zo snel mogelijk iemand in dienst nemen, zodat Xinzuo Nederland nog harder kan groeien. Op de langere termijn lijkt het me geweldig om een fysieke winkel te openen. Een winkel waar mensen spontaan kunnen binnenlopen om onze messen te bekijken en uit te proberen. Dat zou echt een einddoel zijn!’
Bekijk hier de ledenpagina van Xinzuo.
Speciaal voor WebwinkelKeur heeft Arnoud een leuke actie bedacht: Nog t/m 31 december 2025 krijg je 15% korting op de producten in de webshop. Je kunt hiervoor de kortingscode WBWK15 gebruiken.
Foto boven door NIKI Photogrphr.