Verborgen kosten; we houden er allemaal niet van. Binnenkort moeten aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets zich dan ook strikt houden aan het hanteren van transparante prijzen. Alle kosten moeten in de basisprijs van het ticket opgenomen worden. Zo kan de consument niet langer meer tijdens de bestelfase met allerlei bijkomende kosten geconfronteerd worden.
Deadline: 1 oktober 2017
Er zijn voldoende kosten die nu ‘verborgen’ zijn bij de ticket sales, zoals onder andere administratie- en servicekosten. Dit zijn kosten die onoverkomelijk zijn maar welke nu pas tot op het laatste moment in de bestelfase getoond worden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft online aanbieders van tickets tot 1 oktober de tijd om hun praktijk aan te passen.
“Consumenten mogen tijdens het boekingsproces niet met extra kosten worden geconfronteerd die ze altijd moeten betalen”
– Bernadette van Buchem – Directeur Consumenten ACM
Duidelijke prijzen zijn niet alleen belangrijk voor consumenten, maar ook voor ondernemers die met elkaar concurreren. Wettelijk was het al vastgelegd dat alle kosten in de ticketprijs inbegrepen moesten worden, maar tot nog toe zijn er maar weinig organisaties die hier gehoor aan hebben gegeven. Vandaar dat de ACM vanaf 1 oktober hier op gaat controleren. De ACM hanteert reeds eenzelfde regel qua handhaving in de reisbranche, wat onder andere tot een megaboete voor Corendon leidde.
Conclusie
De verborgen kosten van onder andere de concerttickets waren voor veel consumenten een doorn in het oog. Wanneer de kosten in het kaartje inbegrepen worden dan kunnen de kosten tot 20 procent duurder uitvallen ten opzichte van de exclusief prijs. Wel zorgt het voor veel duidelijkheid. Vanaf oktober gaat de ACM controleren of de aanbieders hun prijzen correct vermelden.