Black Friday komt eraan! Dat is voor jouw onderneming een kans die je niet kan laten schieten. De verwachting is dat ongeveer 50% van de Nederlanders Black Friday als reden ziet om een aankoop te doen. Jouw concurrenten gaan ook optimaal gebruik maken van Black Friday. Maar hoe ga jij ervoor zorgen dat de klant voor jou kiest en niet de concurrent?
De 2 belangrijkste Black Friday handigheden om gebruik van te maken
Voordat we beginnen met de tips die dit jaar van belang zijn voor Black Friday, worden de 2 belangrijkste handigheden toegelicht.
Rond Black Friday zijn er een aantal termen waar veel op gezocht wordt. Met SEA – adverteren in de zoekmachine – kan je hier uitstekend op inspelen. Achterhaal termen die op Black Friday relevant zijn voor jou, en waarop veel gezocht wordt. De zichtbaarheid tijdens Black Friday is heel belangrijk. Zet aparte campagnes op voor de termen die je achterhaald hebt om beter zichtbaar te zijn voor relevante klanten. Naast zichtbaarheid is het ook erg belangrijk dat als de klant eenmaal jouw website heeft bereikt, hem niet gelijk weer verlaat. Kleine foutjes binnen de website kunnen hier al voor zorgen. Het is dus belangrijk dat jouw website er goed uitziet en geen foutjes als broken links heeft bijvoorbeeld. En ik heb nog meer tips!
Een goede voorbereiding is het halve werk
Wil jij met jouw webwinkel alles uit de kast halen op Black Friday? Dan zul je je toch moeten onderscheiden van je concurrent. Je kunt met een aantal kleine aanpassingen al een groot verschil maken. Natuurlijk zijn de tips afhankelijk van hoeveel marge jij op je producten hebt.
- Gratis verzending
Nederlanders staan meestal bekend om hun zuinigheid, waar ze een euro kunnen sprokkelen doen ze dat. Als verkoper kun je hier goed op inspelen. Bijvoorbeeld door met Black Friday gratis verzending aan te bieden op alle producten in de webshop. Door een gratis verzending toe te voegen denkt de klant dubbel voordeel te hebben, de Black Friday korting en de gratis verzending.
- Voorraad is de beste raad
Het is belangrijk dat je Black Friday start met een goed aanbod. Het zou onhandig zijn om producten aan te bieden die normaal ook moeilijk verkopen. Breng duidelijk in beeld waar jouw klanten op zitten te wachten. En waar de prijs een belangrijke factor is voor het kopen van het product. Het is dan ook erg belangrijk om genoeg voorraad in huis te halen voor populaire producten.
- Landingspagina maken voor Black Friday
Maak een speciale Black Friday landingspagina. Door alle producten met een speciale korting op één landingspagina te plaatsen is de klant goed op de hoogte van alle acties. Op deze manier hoeft de klant niet verschillende pagina’s te bekijken en te zoeken naar alle kortingen, maar is alles goed te vinden op één pagina. Het is wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw pagina goed rankt op de term ‘Black Friday’ in combinatie met jouw merk en product.
- Klant met Call to Action oproepen
De klanten genieten van het ruime aanbod en vergelijken graag verschillende websites met elkaar om te kijken waar zij hun gewilde producten voor een zo laag mogelijke prijs kunnen kopen. De producten die in jouw winkel liggen zullen ook in andere winkels liggen. Het is dus belangrijk dat jij de klant ook echt uitnodigt om zijn of haar aankoop bij jou te doen. Door een Call to Action als op = op toe te voegen aan de campagnes die gevoerd worden speciaal voor Black Friday, wordt de klant aangezet tot aankoop. Op deze manier weet de klant niet alle tijd van de wereld te hebben en dat de kans op het missen van de korting op bepaalde producten aanwezig is.
- E-mail marketing
E-mail marketing is een goede tool om bestaande klanten te bereiken voor Black Friday. Met deze tool kan je de trouwe klanten op de hoogte brengen van exclusieve kortingen. Het is dus een goeie manier om bestaande klanten warm te krijgen, ook is het een kans om de potentiële klant te bereiken. Door de potentiële klant een mail te sturen waar zij zich kunnen inschrijven om als eerste op de hoogte te zijn van de aankomende kortingen. Het is ook handig om klanten die de periode voor Black Friday een product hebben gekocht wat tijdens Black Friday in de aanbieding is uit te sluiten. Dit voorkomt teleurstelling bij je klanten.
- Cross sell
Denk na over het aanbieden van cross-sell artikelen en het plaatsen hiervan. Dit zijn producten die elkaar nodig hebben om elkaar te functioneren. Om een voorbeeld te geven: je geeft de tandenborstels korting en daarnaast plaats je de tandpasta. Verhoog met deze tactiek de orderwaarde!
Hulp nodig?
Ik hoop je met deze tips een stuk verder te helpen. Kom je er toch niet uit? Dan is DoubleSmart er om je te helpen met de promotie van je producten en diensten. Met goede content creatie en slimme advertenties krijg je bijvoorbeeld meer verkeer op je website.