Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Nieuwe richtlijn SCA: wat betekent dit voor jou als webwinkelier?

nieuwe richtlijn sca webshops eu
11911
0

Oh jee, ik hoor je al denken: “Nóg een nieuwe richtlijn?”. Dat klopt inderdaad. In navolging van de PSD2 wetgeving van afgelopen februari 2019, gaat er op 14 september 2019 nóg een richtlijn in.  Deze richtlijn, genaamd the Strong Customer Authentication (SCA) (in het Nederlands Sterke Klantauthenticatie), geldt over ruim een maand in de gehele Europese Unie. In dit bericht lees je hoe en wat dit voor jou als webwinkelier betekent!


Fraude met creditcards

nieuwe richtlijn sca webshops eu

Betalen met een creditcard gaat eigenlijk vrij simpel. Je voert je creditcardnummer en adres in – and you’re good to go! Deze snelle en simpele manier van afrekenen is hierdoor zeer fraudegevoelig. De cijfers liegen er dan ook niet om. De Europese Centrale Bank bracht namelijk naar buiten dat er voor 1,3 miljard dollar (!) aan online fraude is gepleegd met creditcards (dus bedrijven én consumenten). Gezien er is berekend dat de Europese e-commercemarkt zal groeien naar bijna 900 miljard in 2022 , schreeuwt dit eigenlijk om een nieuwe richtlijn. Zodoende de komst van SCA; een richtlijn waar we vanaf 14 september 2019 niet meer omheen kunnen.

Probleem voor webshops

Fraudegevoeligheid van creditcards bij het afrekenen is dus een enorm probleem. Als grote webshop kan je wellicht fraudegevallen nog enigszins ondervangen. Dit geldt echter minder voor de hardwerkende mkb-ondernemingen. Product heb je verstuurd en op het geld kun je lang gaan wachten in het geval van fraude met creditcards e.d. Je gelijk halen is vaak een lange en zeker ook een kostbare procedure. Gezien het gemiddelde bedrag wat een Nederlandse consument in een webwinkel uitgeeft (63 euro), is dit vaak niet eens de moeite waard. De Europese Commissie onderkent dit probleem, vandaar de komst van de nieuwe richtlijn.

Nieuwe richtlijn SCA

Een transactie onder de nieuwe richtlijnen bevat minstens 2 uit de 3 onderstaande categorieën.

 wachtwoorden richtlijn sca Iets dat je weet: mobiele apparaten voor richtlijn scaIets dat je beheert: vingerafdruk richtlijn scaIets dat je bent:
– wachtwoord
– zin
– pincode
– geheime feit
– mobiele toestel
– draagbaar apparaat
– smart card
– kenteken
– onderscheidingsteken
– vingerafdruk
– gezichtskenmerken
– stempatronen
– irisafdruk
– DNA

Een praktijkvoorbeeld webshop:

Stel een klant wil bij een online transactie in jouw webshop betalen met een creditcard. Met de nieuwe richtlijn is de klant genoodzaakt meerdere verificaties af te leggen, voordat de betaling geaccepteerd mag worden. Naast het invullen van zijn wachtwoord (1e kolom hierboven) zal de klant bijvoorbeeld met een mobiele telefoon moeten verifiëren (2e kolom) of iets als een vingerafdruk (3e kolom).

 

Let op: niet bij elke online transactie wordt deze methode geëist. De twee belangrijkste uitzonderingen zijn:

  1. Transacties onder de €30 en transacties met een laag risico.
  2. Abonnementen en/of terugkerende transacties.

 

De hele lijst van uitzonderingen vind je hier.

 

Webshop SCA-proof maken

Kijk bij jouw software na hoe jouw webshop qua betaalmethoden kan voldoen aan deze richtlijnen. Breng ook je huidige systemen in kaart en kijk of er misschien betaalmethoden zijn die weinig worden gebruikt. In dit blogbericht kun je terugvinden wat het online betaalgedrag is van de Nederlandse consument. Dit is eigenlijk hét ideale moment om je betaalsystemen op te schonen! Veel payment providers zullen al zijn begonnen met het aanpassen van hun methoden, dus hen op de voet volgen wat betreft de wijzigingen in hun systemen is een goed idee. Zij zullen zelf ook informatie geven over de belangrijkste wijzigingen.

Er wordt gezegd dat deze materie minstens zo lastig is als de in 2018 ingevoerde GDPR-richtlijn. Bij de meeste Nederlandse webwinkels zal echter de payment service provider (PSP) zorgen voor het voldoen aan de richtlijnen. Toch kan het geen kwaad om dit goed in de gaten te houden. Met de GDPR zagen we namelijk dat heel veel webwinkeliers de effecten onderschatten en er iets te laat mee begonnen. Dan wordt het allemaal afraffelen op het laatste moment, wat je juist weer extra stress oplevert. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

Bied je iDeal al aan als betalingsmogelijkheid binnen je webshop? Dan bespaar je jezelf wellicht veel tijd. Deze manier van betalen komt waarschijnlijk zonder al te veel wijzigingen door toets van SCA heen. Ook 3D Secure 2.0 is op SCA ingericht en bovendien makkelijk te gebruiken via een mobiel (anders dan de 1.0 versie). Het informeren van je klanten is uiteraard ook van belang. Die zullen niet gauw van SCA gehoord hebben en vragen zich misschien af waarom het afrekenen nu meer stappen vereist.

Succes met de voorbereidingen!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn