Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Als webshop omgaan met het algoritme van Facebook

algoritme van Facebook webwinkel webshop webwinkelkeur
11289
1

Waar het een paar jaar geleden nog direct verkopen opleverde wanneer je een bericht plaatste op Facebook, wordt het de laatste tijd steeds lastiger om gezien te worden. Een grote oorzaak daarvan is het algoritme van Facebook. Facebook legt steeds meer de nadruk op persoonlijk contact en deze berichten presteren dan ook duidelijk beter. Zij hopen natuurlijk dat jij gaat adverteren om wel gezien te worden, maar vergeet ook niet dat de grote hoeveelheid aan informatie er ook voor zorgt dat je moeite moet doen om zichtbaar te zijn.

Wat is een algoritme?

In het kort uitgelegd is het algoritme van Facebook een berekening die bepaalt voor wie jouw berichten relevant zijn. Wanneer jij een bericht plaatst op social media wordt jouw bericht eerst aan een klein deel van jouw volgers weergegeven. Wanneer er direct interactie op het bericht komt door middel van likes en reacties, ziet Facebook jouw bericht als waardevol en zullen ze deze groep vergroten.

Dit verklaart ook waarom de pagina’s met een kleiner aantal volgers gemiddeld een beter bereik hebben dan de grote. Zijn het altijd dezelfde mensen die reageren op jouw berichten? Dan zullen deze vrijwel altijd als eerste jouw berichten zien.

Hoe zorg je voor meer Facebook bereik?

Interactie! Zoals net uitgelegd is interactie de manier om jouw berichten aan meer van jouw volgers te laten zien. Probeer dan ook in jouw berichten een interactie uit te lokken door middel van bijvoorbeeld een vraag. Let wel op dat dit niet te open vragen zijn, want mensen nemen geen moeite om hier op te reageren. Kies bijvoorbeeld voor een simpele keuze vraag.

Voordelen van interactie aangaan met je volgers:

  • Facebook ziet jouw bericht als waardevol wanneer je meer reacties krijgt.
  • Je bereik zal vergroten omdat de vrienden van jouw volger zien wanneer degene heeft gereageerd.
  • Je volger voelt zich meer betrokken.

Heb je een reactie? Ga dan ook hier de interactie aan, door te reageren op de reactie van jouw volger. Zo creëer je weer meer interactie op je bericht.

Is hiermee het probleem opgelost?

Helaas niet, het blijft dat het algoritme van Facebook voor bedrijven enorm verminderd is. Maar door actief te zijn en interactie uit te lokken, zien ze jou als waardevol en zal je beter zichtbaar zijn.

Manieren om jouw bereik te vergroten:

  • Deel niet altijd linkjes in je bericht, hierdoor wordt jouw bericht minder een verkoopbericht (tevens toont Facebook deze berichten minder vaak, omdat ze willen dat de gebruikers op hun kanaal blijven).
  • Ga opzoek naar de ideale tijd dat jouw volger online is.
  • Geef eens een kijkje achter de schermen.

Al met al blijft het moeilijk om zichtbaar te zijn. Het is echter nog steeds een kans voor jou als webshop eigenaar, dus geef het niet op. Het kopen van likes of volgers raden we echter af.  Experimenteer met verschillende berichten en test wat voor jou het beste werkt. Succes!

algoritme van Facebook webwinkel webshop webwinkelkeur

 
 
Bericht delen:
LinkedIn