Het kan bij ieder bedrijf wel een keer voorkomen; een verkeerde prijs is bij een product vermeld. Bij een fysiek bedrijf kan de fout vaak spoedig opgelost worden, bij de eerste melding kan het prijskaartje aangepast worden. Maar bij een online business gaat dit anders. Vaak is het product al tientallen keren besteld voordat de fout wordt opgemerkt. Moet je als webwinkelier de bestelling leveren bij de klant wanneer het product door een fout verkeerd is geprijsd?
Aannemelijkheid van de fout
Of de bestelling wel of niet geleverd moet worden is afhankelijk van de aannemelijkheid van de fout. Kort door de bocht betekend dat; is het aanbod duidelijk te mooi om waar te zijn of gaat het toch om een reële prijs voor het product.
Stel dat een consument een product bij een webwinkel koopt welke een foutieve prijs kent die slechts 1 euro goedkoper is dan normaal. Er mag dan niet uitgegaan worden van een aannemelijke fout, het product moet aan de consument geleverd worden. Ook als het product inmiddels honderd keer is verkocht voor de foutief vermelde prijs. Maar dit telt niet wanneer de prijs aannemelijk fout vermeld was. Een voorbeeld van een dergelijke scenario is een door Leen Bakker verkeerd geprijsde hoogslaper.
Leen Bakker maakte de fout om een hoogslaper op de webwinkel te plaatsen voor slechts 24 euro. De verkoopprijs van de hoogslaper bedroeg normaal gesproken 319 euro. Het bericht ging al snel in de rondte op, onder andere, sociale media en al snel waren er enkele duizenden bestellingen doorgevoerd op de webwinkel van Leen Bakker. Leen Bakker gaf vervolgens aan dat het om een technische fout ging en annuleerde de bestellingen. Hierop volgend sleepten enkele consumenten het bedrijf voor de rechter, maar deze oordeelde dat de consumenten er vanuit mochten gaan dat het om een fout ging.
Wettelijke grond van een kennelijke vergissing
De wettelijke grond van de ‘kennelijke vergissing’ is de uitspraak van het gerechtshof s’ Hertogenbosch. In deze uitspraak wordt door het hof zeer helder uitgelegd wat de criteria van een kennelijke vergissing, dan wel de aannemelijkheid van fouten, zijn. Hierbij moet er uitgegaan worden van een gemiddelde consument, waarmee hier een gemiddeld geïnformeerde consument wordt bedoeld. In het bovenstaande voorbeeld haalden we de hoogslaper van Leen Bakker aan. Wanneer een gemiddelde consument een hoogslaper wil kopen dan oriënteert deze zich op het product. Hierdoor mag je verwachten dat de consument een gemiddeld beeld heeft van de kosten van het product, welke afhankelijk is van het merk en andere productspecifieke eigenschappen. Wanneer we de hoogslaper van Leen Bakker als voorbeeld nemen en een consument het volgende op de webwinkel vermeld ziet staan:
- Een hoogslaper van het merk Fairytale Knight
- Gemaakt van massief grenenhout FSC ®
- Dit bed wordt geleverd met gordijntjes (bedtent), matras en matrascover.
- voor een prijs van € 24,-
- terwijl niet blijkt dat het om een stuntaanbieding, een prijsknaller of een anderszins ‘bijzonder’ aanbod gaat.
Dan moet een gemiddeld geïnformeerde consument beseffen dat het om een aannemelijke fout gaat van de organisatie. De gemiddeld geïnformeerde consument zou beseft moeten hebben dat dit product in geen mogelijkheid voor 24 euro te koop kon zijn.
Onderzoeksplicht van de consument bij aankoop van een bestelling
Een consument heeft een onderzoeksplicht wanneer deze moet inschatten of het wel of niet om een kennelijke vergissing gaat. Hierbij telt dat in ieder geval uitgezocht moet worden of de prijs klopt. Een klein verschil zorgt er vaak niet voor dat een consument had kunnen weten dat het om een kennelijke vergissing gaat. Maar wanneer het verschil te groot is dan gaat dat wel vaak op. Zo ook in het geval van Leen Bakker. Het bijzondere aan het nieuws van vorige week over de wettelijke uitspraak is dan ook niet zozeer de uitspraak zelf, de webwinkel hoeft niet over te gaan tot levering, maar dat er door de rechter nog uitgezocht wordt of een bodemprocedure zin heeft. De fout van de hoogslaper is namelijk zo groot dat geen enkele oprechte consument er over had kunnen twijfelen dat het om een fout ging.