Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Een B2B webshop starten? 5 Belangrijke content tips.

11501
0

Voor bedrijven in de Business-to-Business markt wordt het steeds belangrijker om ook online vertegenwoordigd te zijn. Steeds meer bedrijven kiezen er daarom voor om naast hun website ook een webshop te beginnen. Het opzetten van een B2B webshop brengt echter veel nieuwe en tijdrovende aspecten met zich mee, waaronder het invullen van de content en het uiterlijk van de shop. Om hier richting aan te geven wordt vaak gekeken naar voorbeelden uit de Business-to-Consumer markt. Regels die gelden binnen B2C webshops sluiten echter niet altijd aan op de behoeften B2B. In dit artikel daarom vijf tips omtrent het ontwerpen van de juiste content voor een succesvolle B2B webshop.

1. Customer journey in een minimalistisch design

Ten eerste is het van groot belang om de verschillen tussen B2C en B2B te respecteren. Neem bijvoorbeeld het verkoopproces. Online B2C aankopen bestaan meestal uit een simpele ‘klik en koop’ interactie. B2B verkoop daarentegen is een complexer proces en bestaat uit individuele prijzen, persoonlijk contact met de klant, offertes, facturen en meer. In offline communicatie weten klanten hoe dit werkt: het is bijvoorbeeld duidelijk wie gebeld kan worden voor vragen en bestellingen en hoe er onderhandeld kan worden over prijzen in offertes. Hoe zorg je ervoor dat het ook online duidelijk is hoe het bestelproces werkt, oftewel, hoe voorzie je in een duidelijke ‘customer journey’?

Een simpel, minimalistisch ‘flat’ design is een goede eerste stap. Bij ‘flat’ design moet er gedacht worden aan een simpel 2d design. De nadruk ligt op functie, niet op uiterlijk. Het moet voor klanten makkelijk zijn om de informatie te vinden waar ze naar opzoek zijn. Minimalitisch design zorgt voor een optimate ‘customer journey’.

2. Storytelling

Minimalistisch design is niet de enige manier om potentiële klanten de goede kant op te sturen. Een tweede goede optie is ‘storytelling’. ‘Storytelling’ houdt in dat de site voorziet in een logische flow. Waar moet een klant eerst naar kijken of op klikken? Leg hier de nadruk op. Kies bijvoorbeeld voor een duidelijk navigatiesysteem of een zoekbalk in plaats van een uitgebreid menu. Zo ontstaat er een logische flow, weten klanten wat ze te wachten staat en zien ze in één oogopslag waar ze specifieke informatie kunnen vinden.

B2B Design

Een voorbeeld van minimalistisch design en ‘storytelling’. De homepage van Alibaba’s webshop toont een aantal afbeeldingen zien, gebruikt weinig kleur en richt zich voornamelijk op de navigatie. Een sterk element is de prominente zoekbalk waarin specifiek gevraagd wordt waar de klant naar op zoek is. (www.alibaba.com)

3. Verkoop met content marketing

Om de flow van storytelling te ondersteunen is het van belang om content op een interessante manier aan te bieden. Dit motiveert klanten om door de webshop de browsen en meer te lezen over producten en diensten. Het aanbieden van interessante informatie wordt ‘content marketing’ genoemd. Het ondersteund de ‘customer journey’, zorgt voor betere resultaten in zoekmachines, creëert meer verkeer op je webshop en zorgt voor meer conversies. Schrijf blogs, publiceer whitepapers, e-books en cases om klanten te geven waar ze naar op zoek zijn. Een goede manier is ook het gebruiken van interactieve content zoals video’s, pop-up vragen en webinars. Deel deze informatie niet alleen op de webshop, maar ook via andere kanalen zoals social media.

4. Bied de juiste service.

Het verkopen van producten en services in Business-to-Business is nauw verbonden aan het contact met klanten. Het is belangrijk om hier ook in de webshop over na te denken. Een manier om in de juiste service te voorzien is door de online klanten service zo breed mogelijk op te zetten. Zoals eerder genoemd is persoonlijk contact belangrijk in B2B. Alleen een telefoonnummer vermelden of een contactformulier toevoegen, is daarom niet voldoende.

Een manier waarop bedrijven persoonlijke service kunnen bieden is via ‘live chat’. Via de chat kunnen klanten gemakkelijk en snel vragen stellen, zonder de webshop te hoeven verlaten. Live chat kan worden opgenomen in de webshop zelf maar kan ook via social media zoals Twitter en Facebook verlopen.

B2B service

Op de site van MSC is duidelijk te zien welke opties er zijn om contact op te nemen met het bedrijf. (www.mscdirect.com)

Een tweede manier om B2B service te bieden is door middel van personalisatie. Door te analyseren hoe klanten zich binnen de omgeving van de webshop gedragen, kunnen persoonlijke emails en campagnes ingezet worden. Hierdoor ontstaat er een zeer service gerichte webshop, een verlengde van de reeds bestaande communicatie tussen het bedrijf en de klant. Deze vorm van service is mogelijk door koppelingen met een goed CRM systeem.

5.Responsive design

De laatste tip: vergeet niet dat een goede webshop responsive moet zijn. Ook B2B klanten bestellen niet langer vanaf één lokatie en één tijdstip. In plaats daarvan worden orders geplaatst vanaf verschillende lokaties, op verschillende tijdstippen en vanaf verschillende apparaten. Zorg ervoor dat de nieuwe webshop bereikbaar is vanaf alle apparaten zoals computers, tablets en smartphones.

B2B responsive design

Een simpel maar doeltreffend voorbeeld van responsive design. Het eerste plaatje toont het desktop design en het tweede plaatje het mobiele design. De logo’s verschuiven, maar de uitstraling en functionaliteit blijven hetzelfde. (www.squareup.com)

Een webshop voor B2B: een korte samenvatting

Om een succesvolle B2B webshop op te zetten moeten er verschillende stappen gezet worden. Een simpel design, interactieve content, op service gericht zijn, persoonlijke content en het responsive maken van een webshop zorgen ervoor dat klanten de weg zullen vinden naar uw producten en services. De vijf genoemde tips geven de eerste aanzet voor een succesvolle webshop!

Ook als B2B webwinkel kun je natuurlijk bij ons terecht voor een B2B webwinkel keurmerk

 
 
Bericht delen:
LinkedIn