Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

In België verkopen? Deze 10 dingen moet je weten!

13151
0

Als je met je webwinkel de grens over wilt, is België een logische keus. De helft van de Belgische bevolking spreekt Nederlands en wat logistiek betreft is het ook geen ver-van-je-bed-show. Toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten als je in België wilt gaan verkopen.

Waarom verkopen in België?

Uit onderzoek van Ecommerce Europe blijkt dat België in de top 3 staat van landen met de sterkste Ecommerce groei binnen Europa. Verwacht wordt dat e-commerce in België dit jaar met maar liefst 16,5% zal groeien.

belgie

En dat is niet alles. Belgen hebben een grote bereidheid om aankopen te doen in het buitenland en shoppen graag bij Nederlandse webshops. Volgens schattingen van BeCommerce wordt maar ongeveer 30% van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops en gaat 70% van de online omzet naar buitenlandse webwinkels. Volop kansen als je je op de Belgische markt wilt begeven!

Hier moet je op letten:

  1. Verzenden
    Je kunt gemakkelijk naar België verzenden, alleen duurt dit meestal iets langer en zijn de kosten iets hoger. Dit kun je doorberekenen aan je Belgische klanten, maar het kan juist ook een USP zijn om géén verzendkosten in rekening te brengen. Belgen zien het betalen van verzendkosten namelijk als grootste nadeel van online shoppen. Veel Nederlandse bezorgdiensten verzenden ook naar België en kunnen je helpen met jouw verzendingen. Denk aan PostNL, MyParcel en Sendcloud.
  2. Wetgeving
    Voor een Nederlandse webshop zijn er in principe geen wetten waar je aan moet voldoen als je in België wilt verkopen. De belangrijkste regels voor webwinkels, zoals de Wet Kopen op Afstand, behoren tot de Europese Regelgeving en zijn gelijk voor zowel Nederland als België. Ben je van plan je (tijdelijk) als zelfstandig ondernemer in België te vestigen en verkoop je er voor meer dan €35.000,- per jaar? Dan ben je verplicht om je te registreren bij Limosa.
  3. Btw en drempelbedrag
    Binnen de EU gelden zogenaamde drempelbedragen voor export. Voor België ligt dit bedrag op €35.000 per jaar. Kom je boven dit drempelbedrag? Dan heb je een Belgisch btw-nummer nodig en moet je het Belgische btw-tarief gaan hanteren. Het normale btw-tarief in België is 21%. Zorg er als je denkt dat je het drempelbedrag gaat halen voor dat je op tijd een btw-nummer aanvraagt.
  4. Betaalmethoden
    De veelgebruikte Nederlandse betaalmethode iDEAL werkt niet met Belgische banken. Je zult jouw Belgische klanten een andere betaalmanier moeten aanbieden. Denk aan:
  • Bancontact: Dit is populairste betaalmethode van België (en heette voorheen Bancontact/MrCash). Er zijn verschillende psp’s die Bancontact aanbieden.
  • Creditcard: Wordt in België kredietkaart genoemd. Niet alle Belgen beschikken over een kredietkaart. Alleen deze betaalmethode aanbieden is niet voldoende, maar het kan een mooie aanvulling zijn.
  • DirectDebit: Automatische incasso is de meest eenvoudige manier om doorlopende betalingen te incasseren bij vertrouwde klanten.
  • Overmaken: Let er bij overmaken op dat je het IBAN- en BIC-nummer van je bankrekening in je shop vermeldt. Deze zijn nodig voor het overmaken vanuit andere landen op je Nederlandse rekening.
  • Paypal: Integreren van PayPal is een goede zet als je internationaal wilt verkopen. Let er wel op dat internationale betalingen extra kosten met zich meebrengen; je betaalt een marge van 2,5% bovenop de wisselkoers.

Handig om te weten: in tegenstelling tot Nederland is de betaalmethode ‘achteraf betalen’ in België niet verplicht. Lees meer over Belgische betaalmethoden.

  1. Keurmerk
    Je wint het vertrouwen van de Belgische consument met reviews en trustmark logo’s. Via Stichting WebwinkelKeur kun je eenvoudig een keurmerk (in België ‘kwaliteitslabel’ genoemd) in je shop plaatsen. Dit zorgt niet alleen voor een stukje vertrouwen bij je Belgische klanten, maar zorgt er ook voor dat je winkel beter gevonden wordt.

Vlaanderen

  1. Taal
    Van de Belgische bevolking woont zo’n 60% in Vlaanderen (Nederlandstalig) en de andere 40% in Walonië (Franstalig). Het is goed om jouw shop in beide talen aan te bieden. Heb je hier (nog) niet de middelen en/of tijd voor, houd er dan wel rekening mee met adverteren. Waar je ook rekening mee moet houden, zijn de taalverschillen tussen Nederlands en Vlaams. Zo zeggen Belgen vaker ‘bankkaart’ in plaats van ‘pinpas’ en heet de jaarlijkse kortingsperiode ‘Solden’ in plaats van ‘Sale’. Het kan daarom slim zijn om je webshop door een Vlaamstalige copywriter te laten checken.
  2. Belgische bankrekening
    Als je afzetmarkt in België groter wordt, kan het lonen om bij een Belgische bank een rekening te openen, bijvoorbeeld bij Kbc of Argenta. Een andere optie is een buitenlande rekening openen bij een Nederlandse bank die samenwerkt met Belgische partners, zoals ING en ABN AMRO. Deze banken kunnen voor buitenlandse rekeningen wel vrij hoge kosten rekenen en stellen vaak ook hoge omzet-eisen.
  3. .Be domein
    Een goede vindbaarheid in de zoekmachines? Gebruik dan een Belgische extensie in plaats van alleen een Nederlands .nl domein. Google, dat ook in België de populairste zoekmachine is, geeft namelijk voorrang aan lokale domeinen in de zoekresultaten. Ook creëer je een lokaal gevoel en hebben onze zuiderburen door een .be extensie minder snel door dat zij op een buitenlandse site kopen.
  4. Marketing
    Op het gebied van marketing zijn er ook een aantal zaken om rekening mee te houden:
  • Contentkalender: We hebben veel dezelfde feestdagen, maar we vieren ze niet altijd hetzelfde. Zo brengt Sinterklaas in België pas in de nacht van 5 op 6 december (onverpakte!) cadeautjes en viert Antwerpen Moederdag op 15 augustus
  • Tone of voice: Belgen zijn over het algemeen bescheidener dan Nederlanders. Houd hier rekening mee bij met je tone of voice en voorkom dat je bot of arrogant gevonden wordt
  • Social media: Facebook is het grootste sociale netwerk van België, gevolgd door kanalen als Pinterest, Tumblr, Instagram en LinkedIn. Over het algemeen zijn Belgen iets minder actief op social media dan Nederlanders.
  1. Mobiel gebruik
    Meer dan de helft van de online aankopen wordt via desktop gedaan en mobiel is ondergeschikt; minder dan 3% van de online aankopen in België wordt via de smartphone gedaan. De kans is daarom groot dat jouw AdWords advertenties bij mobiele vertoningen (nog) niet converteren. Het is daarom slimmer om te adverteren op desktop. Houd ook rekening met de verschillende talen (zie punt 6) en zorg dat je jouw campagnes op de juiste manier target zodat je de juiste mensen bereikt.

Een aantal handige Belgische sites om op de hoogte te blijven van de E-commerce ontwikkelingen zijn BlooviEcommercenews.be en Comeos. Op InfoShopping.be vind je meer informatie over het beginnen van een shop in België.

Dit blog is eerder verschenen op het blog van Mijnwebwinkel en herschreven voor WebwinkelKeur.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn