Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

10 tips voor goede productfotografie

Tips voor Productfotografie Webshop
15198
0

Iedere webshop eigenaar krijgt ermee te maken: productfotografie. Hoe toon je je producten optimaal? De afbeeldingen van de producten zijn toch vaak het eerste waar het oog van je bezoeker op valt en iedereen weet hoe belangrijk een eerste indruk is. Goede productfoto’s werken daarom conversieverhogend. Hierbij 10 tips om zelf tot de mooiste productfoto’s te komen.

1. Stel een einddoel
Begin niet zomaar met het maken van foto’s zonder een gewenst einddoel voor ogen te hebben. Dit klinkt wat vaag, maar het is handig om te beginnen met een globaal onderzoek. Zoek foto’s van soortgelijke producten die op een manier gefotografeerd zijn die je mooi vindt. De manier waarop sieraden mooi uitkomen is wezenlijk anders dan de manier waarop kleding optimaal tot z’n recht komt. En je kunt bij kleding bijvoorbeeld kiezen voor foto’s met of zonder model, of een combinatie van beide. Door onderzoek te doen, doe je inspiratie op. En door een doel te stellen krijg je straks consistentie in je foto’s. Dat levert een optimale gebruikerservaring op voor jouw bezoekers. Belangrijk is dus om te beginnen met het bepalen van op welke manier je jouw producten en foto’s wilt tonen.

 

2. Gebruik maar één soort licht
Een veelgemaakte fout is het tegelijk gebruiken van verschillende soorten lichtbronnen. Iedere soort lichtbron heeft namelijk een andere kleurtemperatuur, wat ervoor kan zorgen dat kleuren anders lijken op de foto dan ze in werkelijkheid zijn. Een gloeilamp geeft bijvoorbeeld een wat gelig licht. Het menselijk oog corrigeert dat, zodat je een wit bord nog steeds als wit ervaart. Een camera ziet dit bord als geel omdat er vooral geel licht op weerkaatst. Door de camera in te stellen op het soort lichtbron dat gebruikt wordt, kun je lelijke kleurzwemen voorkomen. Nog beter is het om een eventuele kleurzweem eruit te halen in de nabewerking, door het maken van een foto van een grijskaart. Maar dan moet je nabewerken in een programma als Lightroom en dat is dan wel alweer “level 2”.

3. Gebruik continu verlichting
De ingebouwde flitser van een camera is een puntvormige flits, hierbij krijg je harde schaduwen. Professionals gebruiken meerdere flitsers en verschillende methodes om het licht te verspreiden om dit effect tegen te gaan. Omdat de meeste amateurs geen complete flitsset hebben is het aan te raden om een constante belichting te gebruiken. Het beste is natuurlijk zonlicht op het midden van de dag, maar dit is niet altijd voor handen, vandaar dat het verstandig is om te investeren in goede continue verlichting.

4. Gebruik zachte belichting
Het best is om het licht zo veel mogelijk te ‘verstrooien’. Professionele fotografen maken daarom altijd gebruik van zogenaamde softboxen. Dat wil zeggen dat het licht niet direct op het object valt, maar via een filter gaat. Hoe groter de softbox, hoe meer verstrooiing. Je kunt zelf een softbox maken door een kartonnen doos te voorzien van semi-transparant materiaal, bijvoorbeeld een heel dunne witte stof. De gebruikte lichtbron krijgt daardoor een groter oppervlak waardoor het licht op meerdere plekken van je product valt en egaler verlicht is. Let wel op dat de lampen de stof niet raken in verband met brandgevaar. Er zijn overigens lampen te koop die niet heet worden en hiervoor dus uitermate geschikt zijn.

Verlichting middels Softbox
Verlichting middels Softbox

5. Maak gebruik van een statief
Een statief is een verplicht stukje uitrusting voor productfotografie. Behalve dat het statief ervoor zorgt dat de camerahoek hetzelfde blijft, biedt het de mogelijkheid voor een langere belichtingstijd. Deze langere sluitertijd is nodig omdat continue verlichting minder intens licht geeft dan flitslicht. Het is belangrijk zoveel mogelijk van het product in focus te hebben en dat kan dankzij een statief. Een andere voordeel is dat het statief die felbegeerde consistentie in foto’s oplevert. Iedere foto wordt zo op dezelfde manier gemaakt.

6. Kies een neutrale, effen achtergrond
Productfoto’s komen het best tot hun recht met een witte achtergrond. Je kunt fotograferen op een witte achtergrond als het object contrasterende kleuren heeft. Bij het fotograferen van witte objecten is de achtergrond het eenvoudigst aan te passen wanneer deze een contrasterende kleur heeft. Neutraal grijs wordt vooral gebruikt door professionals. Een effen achtergrond is later in Photoshop ook makkelijk te bewerken en levert het mooiste resultaat.

Productfotografie Tips productfotograaf

7. Controleer camerasettings
Wanneer je aandacht besteedt aan een aantal belangrijke instellingen op je camera, zullen je foto’s drastisch verbeteren. Voorbeelden zijn de F-waarde (scherpte/diepte), de korreligheid van foto’s (ISO waarde), de witbalans en de sluitertijd. Neem de handleiding erbij of zoek via YouTube naar tutorials. En ook hier geldt weer: verander de instellingen niet gedurende de shoot. Eén van de belangrijkste instellingen is het juist instellen van de witbalans. Door het instellen van de witbalans geef je aan de camera aan wat voor soort licht je gebruikt. Je camera corrigeert vervolgens automatisch om een kleurzweem te voorkomen.

8. Gebruik de zoomfunctie zo min mogelijk
Veel camera’s met een zoomlens hebben een zeer grote hoek, maar dit is bedoeld om landschappen vast te leggen. Wanneer je dit gebruikt om een kleiner object te fotograferen kan dit leiden tot een vervormd beeld. Het is aan te raden om een telelens te gebruiken in plaats van een groothoeklens. Je hebt daardoor wel wat meer ruimte nodig, want je moet wat meer afstand nemen van het te fotograferen object, maar het resultaat wordt vele malen beter. Een statief (tip 5) is hier van belang.

9. Houd rekening met reflectie
Wanneer je foto’s maakt van producten die kunnen reflecteren, probeer dan datgene wat er gereflecteerd wordt in de foto’s te beheersen. Met behulp van stukken zwart of wit karton kun je ongewenste reflectie voorkomen. Plaats deze direct achter en rondom het product en gebruik de kijker van de camera om het gewenste effect te vinden. Vooral bij sieradenfotografie is dit van groot belang.

Productfotografie Tips productfotograaf

10. Neem tijd voor de nabewerking
De laatste en misschien wel beste tip die we kunnen geven, is om de tijd te nemen voor het nabewerken van je foto’s. Zelfs als je alle hierboven genoemde tips opvolgt, zal er altijd een vorm van nabewerking nodig zijn. Er is altijd nog wel iets van de achtergrond te zien en dat wil je er het liefst helemaal uit hebben. Ook kun je in de nabewerking kleine oneffenheden verwijderen zoals stofjes of vlekjes. Door je foto’s te bewerken verhef je ze van prima naar fantastisch. Soms kost dit evenveel moeite als de fotoshoot zelf, maar het is de moeite waard. Neem er dus je tijd voor of zoek een goede partij die hierin gespecialiseerd is en dit voor je doet.

Door zelf je productfoto’s te maken kun je kosten besparen op de fotografie, vooral als je niet zo vaak nieuwe producten te fotograferen hebt. Mocht je regelmatig nieuwe of grotere aantallen producten in je webshop willen zetten, dan brengt een professional die vaak sneller (en mooier) in beeld. Het is immers een vak apart!

Dit blog is in juli 2024 geüpdate. De productfoto’s in dit blog zijn gemaakt door Uw Productfotograaf. Neem eens een kijkje op www.uw-productfotograaf.nl of huur een studio waar de verlichting al voor je opgezet is en je zelf aan de gang kan, bijvoorbeeld bij www.studio-canvas.nl. 

 
 
Bericht delen:
LinkedIn