Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Achteraf betalen: De regels voor webwinkels

26760
0

Uit onderzoek van Klarna is gebleken dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten ooit voor achteraf betalen heeft gekozen. Vrouwen met 60% iets vaker dan mannen met 47% – shocking 😉. Maar ben jij als webwinkel verplicht om deze optie aan te bieden? Wij hebben het antwoord voor je.

De regels voor achteraf betalen

Als webwinkel hoef je niet het gehele orderbedrag achteraf te laten betalen. Als webwinkelier kun je jouw klanten maximaal verplichten tot een vooruitbetaling van 50%. Deze regel geldt niet alleen voor webwinkeliers, maar ook voor de “normale winkelstraat”.

Bekijken we de wet dan komen we terecht op artikel 7:26 van het Burgerlijk Wetboek. Hier staat het volgende:

“De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.”

De enige manier om hiervan af te wijken is door een persoonlijke afspraak met klanten te maken wel het volledige bedrag vooruit te betalen. Hierbij wordt een verplichte aanvinkbox bij het afrekenen niet als individuele afspraak gezien. Je mag dus niet een volledige vooruitbetaling van je klant eisen.

Is het aanbieden van een “achteraf betaaloptie” dus verplicht?

Kort door de bocht is het verplicht om een betaaloptie aan te bieden die maximaal 50% van het factuurbedrag voor levering in rekening brengt. De overige 50% mag pas na levering in rekening gebracht worden. De meeste webwinkels kiezen dan ook voor een optie tot volledig achterafbetalen zoals Klarna, Afterpay of Billink, maar er zijn meer opties. Welke opties je hierin hebt leggen we onderstaand uit.

Welke achteraf betaalopties zijn er

In de praktijk houdt dit in dat je minimaal 1 optie tot achteraf betalen moet bieden. Als webwinkelier heb je hiervoor diverse mogelijkheden.

    Achteraf betaal providers

Om voor jou als webwinkelier het risico te beperken zijn er diverse achteraf betaalopties. Denk hierbij aan Afterpay, Klarna, Billink of Sisow. Ze hebben allemaal speciaal op webwinkels gerichte achteraf betaalopties waarbij je zelf weinig risico loopt. Je betaalt voor hun dienstverlening een commissie, deze mag je in veel gevallen (deels) doorberekenen aan de consument. Het kan zijn dat de betaalprovider daarvoor aanvullende eisen stelt zoals maximale kosten. Wettelijk mag je sowieso niet meer doorberekenen dan jouw daadwerkelijke kosten. In ruil voor de commissie draagt de betaalprovider het risico voor de daadwerkelijke betaling.

Naast voldoen aan wetgeving kan het aanbieden van een bekende achterafbetaalmethode ook zorgen voor meer conversie. Sommige klanten vinden het fijn (en veilig) om via een bekende achterafbetaalmethode te betalen.

    Rembours

Een andere manier om aan de wettelijke eis te voldoen is verzending onder rembours. De ontvanger betaalt dan op het moment van ontvangst het volledige orderbedrag. Rembours zendingen worden tegenwoordig niet meer door PostNL aangeboden, maar er zijn nog alternatieve partijen waar dit mogelijk is. Vaak zijn de kosten voor een dergelijke betaalmethode wel hoog, wordt hij in de praktijk daarom weinig gebruikt en loop je het risico dat het pakket aan de deur geweigerd wordt waarbij je zelf met hoge kosten zit.

    Creditcard

Het is ook mogelijk om een creditcardbetaling te gebruiken als achteraf betaalmethode. Het is daarbij (juridisch) wel belangrijk dat je bij aankoop het aankoopbedrag niet direct incasseert. Je mag het bedrag wel reserveren op de creditcard, maar moet de betaling zo configureren dat de daadwerkelijke betaling pas na levering plaats vindt.

    Zelf registreren

Je kunt er ook voor kiezen om zelf de administratie en het bijbehorende risico op je te nemen. Afhankelijk van je branche en het orderbedrag kun je hiervan een risico-inschatting maken. Hierbij kun je jouw risico erg beperken door 50% van het factuurbedrag vooraf te factureren. Dit mag wettelijk gezien gewoon. Klanten die bereid zijn om 50% te betalen zijn vaak ook bereid het volledige orderbedrag te voldoen en zo beperk je jouw risico.

Hogere kosten voor achteraf betalen?

Je mag de daadwerkelijke kosten voor achteraf betalen doorberekenen aan je klant. Je mag echter niet de kosten (kunstmatig) extra hoog maken om daarmee achteraf betalen te ontmoedigen.

Veel webwinkeliers bieden liever geen methode tot achterafbetalen aan, omdat ze relatief veel commissie betalen voor dergelijke betaalmethodes. Leden van WebwinkelKeur profiteren van extra korting op deze betaalmethodes bij o.a. Buckaroo en Sisow. Bekijk welke inkoopvoordelen we bieden.

Uitzondering voor diensten en zakelijke verkopen

Hoe het dan zit met diensten? Hiervoor geldt de regel niet, daar is het dan ook wel toegestaan om een volledige vooruitbetaling te eisen. Hetzelfde geldt voor reizen, ook hier is vooruitbetaling erg gebruikelijk. Voor deze aanbieders is het echter verplicht om een garantiestelling te bieden. Een voorbeeld van een dergelijk fonds is Stichting Garantiefonds Reisgelden.

Ook bij verkoop aan zakelijke partijen (ondernemers) hoef je geen achterafbetaal methode aan te bieden. De wetgeving rept namelijk specifiek om een “consumentenkoop“. De regels gelden dus enkel voor consumenten. Wel belangrijk, verkoop je voornamelijk aan ondernemers, maar heb je zo nu en dan ook een consumentenkoop. Dan moet je voor consumenten wel een betaalmethode bieden die voor hen aan de bovengestelde regels voldoet.

Samengevat

Hoewel veel webwinkels het nog niet doen is het dus wettelijk verplicht om een optie tot achteraf betalen te bieden van minstens 50% van het aankoopbedrag. Of je hier nu rembours, acceptgiro of een achterafbetaal provider voor gebruikt maakt niet uit, zolang je de optie maar wel biedt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn