Het jaar is weer voorbij gevlogen. Wat hebben we veel dingen aangepakt met het WebwinkelKeur-team! Er zijn nieuwe collega’s verwelkomd en we hebben afscheid genomen van anderen. En omdat we bruisen van de nieuwe ideeën, is het hoog tijd voor de jaarlijkse terug- en vooruitblik!
Onze missie is onveranderd: het helpen van webwinkeliers bij het succesvol voeren van hun bedrijf. Met tools om betrouwbaarheid te tonen, zodat consumenten weten waar ze veilig online kunnen winkelen. Daar blijven we het komende jaar dan ook op focussen.
Nieuwbouw
Toen we naar onze huidige plek in Roombeek verhuisden, wisten we het al: Er lag een plan voor nieuwbouw die perfect past bij onze bedrijfsgrootte. Om de prijzen zo laag mogelijk te houden zijn we heel scherp op onze kosten. Daar sluit de wens om een eigen pand te hebben bij aan. En het is natuurlijk ook superleuk om je eigen pand in te delen en helemaal naar je zin te maken. We zijn dan ook heel blij om aan te kunnen kondigen dat we begin 2026 weer gaan verhuizen, in dezelfde straat! Het pand op de rechterhoek gaat hem worden. Met als hoogtepunt de keuken en spreekkamer op de 2e verdieping met dakterras. Wij kijken nu al uit naar de gezellige vrijdagmiddag BBQ’s!
2024 in cijfers
Het afgelopen jaar is het ledenaantal met ongeveer 330 webshops gegroeid. Met inmiddels 9.830 leden komt de magische mijlpaal van 10.000 leden nu wel heel dichtbij. Onze eigen review-score staat momenteel op een 9,5 en WebwinkelKeur wordt nog steeds volop aanbevolen. Supertrots op ons team dat we dit weten vast te houden en tegelijkertijd steeds blijven doorontwikkelen. Jullie hebben in 2024 bij elkaar 9,5 miljoen (!) reviewverzoeken verstuurd en er werden 1578 geschillen ingediend. Bij 971 daarvan hebben we bemiddeld omdat de webwinkelier en klant er samen niet uitkwamen. In bijna alle gevallen was die bemiddeling succesvol, slechts 29 zaken zijn voorgelegd aan de onafhankelijke geschillencommissie DigiDispuut.
Mailflow
Sinds afgelopen jaar ontvangen alle leden een reeks mails met tips hoe je meer uit je lidmaatschap kunt halen of waar je op moet letten als webshop. Deze mails worden goed gelezen en we ontvangen regelmatig positieve reacties. Zeker iets dat we in de toekomst blijven doen.
Nieuwe aanmeldprocedure
De aanmeld-workflow is sterk vereenvoudigd. Naast een makkelijkere onboarding zien we ook het goedkeuringspercentage licht stijgen. Hierbij komt ook nog best wat ‘handwerk’ kijken, want alle keuringen worden door ons team zelf (echte mensen dus!) uitgevoerd. Doordat we nu wat korter erop zitten lukt het om meer webshops goedgekeurd te krijgen. Dat betekent meer shops die zich aan de regels houden en het keurmerk mogen voeren!
Valued Shops
Een van de grotere projecten van het afgelopen jaar is de meertalige website valuedshops.com. Steeds meer leden worden actief in het buitenland. Daar horen slimmere tools bij, die meertaligheid ondersteunen. En een website waarop buitenlandse consumenten kunnen zien wat zij mogen verwachten van onze leden. Valued Shops bestond al wel, maar met de nieuwe website treden we nu ook actief naar buiten. Op valuedshops.com laten we alvast de nieuwe huisstijl zien aan buitenlandse consumenten en webshops. Ik ben heel blij met het resultaat en we zien nu ook vaker aanmeldingen van buitenlandse webshops om ons keurmerk te mogen voeren. Het PRO-pakket heeft met de toevoeging van Valued Shops meer body gekregen en je kunt als lid nu ook in het buitenland je omzet verbeteren door meer vertrouwen te bieden.
Vertaalde reviews
Onderdeel van internationaal verkopen is ook het tonen van reviews in de taal van jouw bezoeker. Met behulp van AI zijn we momenteel alle reviews van leden met het PRO-pakket aan het vertalen in het Engels, Duits en Frans. Hiermee maak je als webshop meteen een goede indruk, ook over de grens. De verwachting is dat deze vertaalde reviews in het eerste kwartaal van 2025 beschikbaar zijn.
Nieuwe widgets
We hebben al onze widgets en banners aangepakt. Met een frisse nieuwe stijl en meer aanpasmogelijkheden wordt het zo nog leuker om jouw reviews en keurmerk te tonen binnen je shop. We zijn met de laatste gebruikerstests bezig en verwachten de nieuwe widgets en banners de komende maand uit te rollen. Om de implementatie ook wat makkelijker te maken, worden binnen het dashboard de nodige aanpassingen gedaan. Kortom, binnenkort even inloggen en kijken wat we voor je hebben ontwikkeld! Hou ook onze nieuwsbrief in de gaten. Daarin lees je alles over de nieuwe ontwikkelingen.
Product reviews
Inmiddels is het aantal leden dat productreviews gebruikt doorgegroeid naar 750 shops. In mijn ogen nog steeds een veel te laag aantal, want product reviews voegen zoveel toe aan je shop. Daarom zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken om de drempel hiervoor verder te verlagen. Zo hikken veel shops aan tegen de gedachte dat er in het begin slechts enkele productreviews bij een handje vol producten staan. Hierover binnenkort meer! Sinds een aantal maanden zijn de productreviews overigens ook beschikbaar voor CCV Shop gebruikers. Je leest hier met welke webwinkelsoftware je product reviews kunt gebruiken.
Meer met video en podcasts
Je hebt mij waarschijnlijk al regelmatig voorbij zien komen in diverse talkshows en webshopbezoekjes. De komende tijd gaan we weer wat nieuwe videoformats maken. Het doel is om jullie snel te kunnen informeren over juridische zaken, marketingverbeteringen en het optimaal inzetten van de beschikbare tools. Daarnaast gaan we regelmatig podcasts maken, waarin experts op het gebied van e-commerce hun kennis en tips met je delen. Je kunt de eerste WebwinkelKeur Podcast al bekijken op YouTube en luisteren op Spotify, en binnenkort komt de tweede online.
Leden beter leren kennen
Met de live uitzending en bezoekjes bij leden laten we graag zien wie onze leden zijn en hoe zij hun webwinkel laten groeien. Ook het komend jaar gaan we hiermee verder. Naast leuke exposure voor leden is dit een mooie manier om jullie te ontmoeten en steeds beter te begrijpen wat voor jullie belangrijk en waardevol is. Heb jij een verhaal dat voor andere leden interessant is? Verkoop je bijvoorbeeld een niche product, ben je internationaal actief, of pak je jouw marketing op een bijzondere manier aan? En vind je het leuk om mee te werken aan een video-item of een uitzending? Laat het ons weten en mail naar info@webwinkelkeur.nl. Ik kan niet wachten om weer op pad te gaan en jullie verhalen te horen!
Technische ontwikkelingen in 2024
- NFC cards: Met een NFC-card op jouw fysieke verkooppunt kunnen klanten heel makkelijk een review achterlaten. Kwestie van hun telefoon tegen de kaart (of sticker) met NFC-chip houden. Daardoor opent jouw ledenpagina waarop ze eenvoudig een beoordeling kunnen geven. Lees meer >
- Integratie voor Ecwid: De WebwinkelKeur-integratie is beschikbaar voor Ecwid en inmiddels ook te vinden in de App Store van Ecwid. Lees meer >
- Integratie voor Wix: De volledige WebwinkelKeur-integratie is beschikbaar voor Wix. Lees meer >
- LiveChat: Je kunt ons nu ook heel makkelijk bereiken via LiveChat. En daar wordt flink gebruik van gemaakt! In 2024 voerde het klantenservice-team meer dan 5200 gesprekken via LiveChat.
Samenwerkingen met partners
De komende periode gaan we iets kritischer naar onze partnerships kijken. Daarbij willen we ons vooral focussen op diensten die echt heel dicht bij onze eigen toegevoegde waarde staan. Denk aan rechtsbescherming in Duitsland, op maat gemaakte Algemene Voorwaarden of het vertalen van reviews. Deze diensten passen bij ons eigen aanbod en maken het gehele pakket sterker.
Fotoshoot en Vrijmibo met leden
Wat begon als een kleine oproep voor een foto, mondde al snel uit in een gezellige vrijdagmiddagborrel compleet met professionele fotoshoot. Want 23 foto’s is natuurlijk veel leuker dan één foto! Elke paar weken wisselen we de foto op de homepage en publiceren we het groeiverhaal van de gefotografeerde shopeigenaar. Ook sieren de foto’s ons pand en beursstands. Dit zijn de mensen waar we het voor doen. Wil jij ook op de foto? Zaterdag 8 februari organiseren we tussen 12:00 en 18:00 uur de tweede editie. Dit keer bij onze vrienden van Sipack in Heemskerk. Meld je aan via info@webwinkelkeur.nl en vergeet niet om je favoriete product mee te nemen!
Vernieuwing webwinkelkeur.nl
Met Valued Shops hebben we het framework al grotendeels klaarstaan. De komende maanden willen we ook de website webwinkelkeur.nl overzetten naar het nieuwe CMS en de nieuwe stijl. Uiteraard pakken we de gelegenheid meteen aan om de kennisbank en de blogsectie te optimaliseren. De ledenpagina staat ook op de lijst. De eerste schetsen liggen al klaar. Een van de beoogde verbeteringen is het combineren van de reviews en de zekerheden op één pagina. Dat is beter voor de vindbaarheid en de interactie met de bezoekers.
Trip naar Sofia
Afgelopen jaar zijn we met het hele team op bezoek gegaan bij onze collega’s in Bulgarije. Naast een aantal inspiratiesessies, lekker eten en een hoop lol hebben we ook een interessante escape game dwars door Sofia ondernomen. De vierde dag zat iedereen uitgeteld in het vliegtuig terug met mooie herinneringen en hilarische anekdotes. Dit moeten we zeker nog een keer overdoen met onze nieuwe collega’s.
Wijzigingen binnen het team
Want ja, er zijn weer wat wisselingen in het team geweest. Connor heeft ons verlaten en ook Sandra heeft na ruim 8 jaar een nieuwe uitdaging gevonden. In juli legde Daan zijn werkzaamheden neer als directeur van Trustprofile. Na de enorme bijdrage die hij heeft geleverd aan het neerzetten van WebwinkelKeur gaat hij zich buiten onze organisatie richten op schuldhulpverlening. Bedankt allemaal voor de fijne samenwerking!
Gelukkig hebben we twee nieuwe toppers gevonden om onze club te versterken. Bij klantenservice heeft Maud de plek van Connor overgenomen, en hoe. We zijn superblij met haar. Ze pakt het goed op en zorgt voor veel extra sfeer en lol op de afdeling. Schot in de roos dus! Voor Sandra komt Lynn in de plaats. Na een uitgebreide selectie en vele gesprekken sprong zij eruit. We kijken uit naar onze eerste werkervaringen samen. Afgelopen jaar mochten we ook de eerste stagiaire verwelkomen: Tammy heeft laten zien dat we veel van elkaar kunnen leren en op dit moment loopt Dewi stage. In april hebben we weer een juridische stageplek beschikbaar, laat het ons weten als je daarin interesse hebt!
Belangrijke juridische veranderingen
Op juridisch gebied waren dit het afgelopen jaar de belangrijkste onderwerpen:
- Recht van Reparatie: Binnen de Europese Unie is een akkoord bereikt over het recht van reparatie voor consumenten. Het moet voor consumenten makkelijker worden om apparaten zoals een telefoon, koelkast of een televisie te laten repareren. Dat voorkomt het onnodig weggooien van apparaten die na een reparatie nog een tijd mee zouden kunnen gaan. Lees meer >
- Verordening Productveiligheid: Op producten die vanaf 13 december 2024 in de handel worden gebracht, is in de Europese Unie een nieuwe verordening op het gebied van productveiligheid van toepassing. Er komen strengere regels voor online marktplaatsen en meer toezicht op naleving van de regels. Lees meer >
- Bestelknop: Het was al wettelijk verplicht om bij de bestelknop duidelijk te vermelden dat de klant bij bestellen een betalingsverplichting aangaat. In 2024 is dit een vast onderdeel geworden van de keuringseisen van WebwinkelKeur. Lees meer >
Samenwerking met EHI Geprüfter Shops & Becom
Leden zeggen regelmatig dat ze vinden dat ons systeem zo fijn werkt. Na het redesign van het dashboard is dit denk ik alleen maar beter geworden. Hoe gaaf is het dat we nu ook twee grote buitenlandse keurmerken mogen ondersteunen met onze software. Leden van zowel EHI als Becom krijgen hun profiel in de door ons gebouwde software. Daarnaast is ook het reviewsysteem voor hen beschikbaar. Met deze samenwerking bouwen we samen aan een Europese standaard voor het tonen van een keurmerk, diverse online zekerheden en het verzamelen en tonen van reviews, allemaal op één plek. Nieuwe samenwerkingen met andere Europese keurmerken zijn volop in de maak, daarover later meer.
Trustprofile toegespitst op consumenten
Niet iedereen weet dat Trustprofile onderdeel is van WebwinkelKeur, maar Trustprofile neemt inmiddels alweer bijna een jaar de plek van WebshopChecker over. Er wordt heel veel gezocht naar webshops binnen dit platform. Uiteraard worden alle WebwinkelKeur-leden hier automatisch getoond met alle beschikbare zekerheden, keurmerken en review scores. Daarnaast hebben we binnen Europa al meer dan 113.000 andere domeinen gecheckt en loopt de teller verder op. Checken of een shop betrouwbaar is doe je op: Trustprofile.com.
Zien we jou op de Webwinkel Vakdagen?
Het afgelopen jaar hebben we tijdens de fotoshoot, BLOOM Event en Dag van de Webwinkel al veel leden ontmoet. Komend jaar staan, naast de fotoshoot op 8 februari, de Webwinkel Vakdagen alvast op de planning. Daar delen we een stand met Sipack. Je vindt ons op stand 104 direct na de ingang links om de hoek. Ik zou het heel leuk vinden om je daar persoonlijk te ontmoeten!
Namens het hele team wens ik jullie een succesvol 2025!
Vriendelijke groet,
Frank Hautvast