Als het op brand building aankomt, schudden sommige ondernemers teleurgesteld hun hoofd: het is duur, tijdrovend en moeilijk. Het is ook niet helemaal duidelijk waarom een klein bedrijf dit nodig heeft en hoe je met een klein budget toch een goed resultaat kunt behalen. In feite is het mogelijk om zonder hoge kosten een imago van een bedrijf te creëren. Wij hebben de belangrijkste punten, die jouw bedrijf een winstgevende positionering in de markt kunnen bieden, op een rijtje gezet.
Waarom heeft een bedrijf branding nodig?
Wat is bij de start het allerbelangrijkste voor een bedrijf? Cliënten. Het is noodzakelijk om een loyaal publiek te vormen en een klantenbestand te creëren, te ontwikkelen en te behouden. Het merk helpt alleen in deze situatie: het geeft jouw potentiële klanten basiskennis over het bedrijf, zijn product en de individuele kenmerken.
Wij raden je aan om zelf een merk te creëren. Naast een identiteit ontvang je ook nog andere voordelen: je zult jouw publiek leren kennen en je kunt jouw marktniche en de kernwaarden van jouw bedrijf bepalen.
8 tips voor een bedrijf met een beperkt budget om een merk te worden
Grote bedrijven bestellen bij gespecialiseerde bureaus diensten voor merkontwikkeling. Marketeers onderzoeken dan de markt, ontwerpers creëren een identiteit en analisten werken met de belangrijkste gegevens. Wij begrijpen dat dit de kracht van een startende onderneming te boven gaat. Daarom kunnen onze aanbevelingen onafhankelijk en zonder hoge kosten worden geïmplementeerd.
1. Creëer een afbeelding om jouw publiek te begrijpen
Merksucces is het resultaat van succesvol marktonderzoek. Simpel gezegd, moet je dus weten wie je bent en voor wie je werkt. Stel je eens voor dat je een huwelijkscadeau naar verre familieleden moet sturen. Als je iets over hen en hun interesses te weten komt, kun je iets nuttigs kopen. Als je een willekeurige keuze maakt, is jouw geschenk in de meeste gevallen geen schot in de roos. Je kunt het publiek bestuderen zonder analisten erbij te betrekken. Gratis of goedkope online tools zijn hiervoor echt voldoende. Deze set is genoeg om mee te beginnen:
- Keywords Everywhere is een hulpprogramma voor zoekwoordanalyse dat data levert over het aantal zoekopdrachten. Hiermee kun je de belangen van de doelgroep bepalen;
- Facebook Analytics en Google Analytics zijn diensten voor het analyseren van data van potentiële klanten: geslacht, leeftijd, woonplaats, enz.;
- KeySurvey is een tool voor het maken van enquêtes en het nauwkeurig richten op jouw eigen publiek;
- Statista is een nuttige bron met nieuwe statistieken in verschillende thematische niches;
- Sociale netwerken zijn populaire platforms voor directe interactie met klanten en het verkrijgen van data over hen en hun interesses.
Voer de analyse uit, vorm het imago van jouw klant, begrijp hun behoeften en de manier waarop jij ze kunt aanspreken. Afhankelijk hiervan kun jij jouw merkimago ontwikkelen. Bedenk met welke emoties het wordt geassocieerd (formeel, provocerend, ontspannen, klassiek, modieus, duur, betaalbaar, voor mannen, voor vrouwen, enz.).
2. Word individueel
De individualiteit van het merk wordt gevormd door de kernwaarden. Als jij een uniek product hebt, focus je er dan ook op. Een speciaal type service (bijvoorbeeld een klant wordt persoonlijk geraadpleegd door een topmanager) moet in de afbeelding worden benadrukt. Het merkimago is het beeld dat externe partijen op dit moment van jouw merk hebben. Het moet in alle communicatiekanalen consistent worden gebruikt.
Als jouw bedrijf bijvoorbeeld een sterk ondersteuningsteam heeft, benadruk dit dan ook in de brieven aan klanten, posts op de sociale netwerken en op de website. Geef contacten en garanties voor kwaliteitsantwoorden.
3. Maak een website met een constructor
Veel bedrijven hebben een eigen website nodig. Het wordt de belangrijkste of de aanvullende bron van klantoproepen en het benadrukt de soliditeit van jouw bedrijf. Bovendien zoeken de meeste potentiële klanten informatie over het product op het internet. Bijna alle constructors zijn online beschikbaar en het ontwikkelproces wordt duidelijk beschreven. Hier zijn enkele voorbeelden van goede webontwikkelingsservices:
- Wix heeft een gebruiksvriendelijke interface en een goede ondersteuning;
- Weebly is heel gemakkelijk te gebruiken;
- Simbla heeft veel toepassingen om technische problemen op te kunnen lossen.
4. Creëer een logo zonder een ontwerper in te hoeven huren
Het logo is het belangrijkste element van merkidentiteit. Als je besluit om jouw bedrijf te branden, heb je een bedrijfssymbool nodig. Gelukkig hoef je nu geen honderden euro’s aan een grafisch ontwerper uit te geven. Jij kunt jouw eigen logo maken voor een prijs, die gelijk is aan een kopje koffie in een koffiezaak.
Hiervoor kun je gebruikmaken van een logo generator. Logaster zal bijvoorbeeld op basis van jouw bedrijfsnaam tientallen afbeeldingsopties voorstellen. Jij kunt de ontwerpvoorkeuren aanpassen: bijvoorbeeld het kleurenschema of de keuze van het lettertype. Jij kunt het eindproduct in het gewenste format en resolutie downloaden.
5. Pas de kleuren en het lettertype van het merk aan
Je hebt voor jouw logo, de gedrukte producten, de website en de social media-profielen slechts één uniek kleurenpalet nodig. Later zal het publiek het stevig met jouw merk gaan associëren. Hier zijn verschillende aanbevelingen:
- De kleuren moeten persoonlijkheid weerspiegelen, die passen bij jouw product en jouw doelgroep;
- Er mogen echter niet te veel kleuren zijn. De klassieke versie is een combinatie van heldere en neutrale kleuren;
- Gebruik geen ingewikkelde tinten: je zult gek worden van ze correct moeten weergeven op het scherm en tijdens het afdrukken.
Je kunt uit elke gratis lettertype bibliotheek een lettertype voor het merk kiezen. Volg deze regels:
- Eenvoud. Hoe eenvoudiger het lettertype is, hoe handiger het is om er in verschillende formats en op verschillende media mee te werken.
- Relatieve uniciteit. Het is belangrijk dat de naaste concurrenten niet hetzelfde lettertype gebruiken.
- Naleving van het merkimago. Als je bijvoorbeeld een bedrijf als een serieuze partner positioneert, moet het lettertype recht, netjes en gelijkmatig zijn.
- Eén lettertype – één merk. Laat je niet meeslepen door diversiteit want je hoeft jouw leven niet ingewikkelder te maken.
- Eén oplossing voor een lange periode. Je moet de lettertypen niet wijzigen om tijdelijke ontwerptrends na te jagen.
6. Zorg ervoor dat je op de sociale netwerken aanwezig bent
Werken met sociale netwerken kost wel de nodige tijd. Kies één van deze opties als je de pagina’s niet volledig kunt beheren:
- analyseer de interesses van het publiek en meld je op één of twee sociale netwerken aan, waar de meeste van jouw klanten zich bevinden;
- boek een pagina met het logo en de bedrijfskleuren;
- vul de belangrijkste informatie over jouw bedrijf in;
- schrijf een publicatieplan, gericht op minimaal één post per week;
- publiceer zelf posts of gebruik een gratis planner.
7. Creëer content van hoge kwaliteit
Informatie is een investering op lange termijn. Door nu content te maken, bereik je in de toekomst winstgevende posities in de zoekresultaten, bouw je een loyaal publiek op en geef je jouw merk meer bekendheid.
De content kan bestaan uit:
- Publicaties op een bedrijfsblog;
- Deskundige artikelen in de media van een vertegenwoordiger van het merk;
- Gastposts op sociale netwerken en blogs;
- Trainingsvideo’s op YouTube, enz.
Een voorwaarde is wel dat de content van hoge kwaliteit, uniek en beslissend is voor de behoeften van het publiek. Probeer de tijd te nemen om het te maken. Mogelijk heb je geen externe bijdragers nodig. Wie kan het beste over het bedrijf en het product vertellen? Degene die het heeft gemaakt en heeft ontwikkeld!
8. Gebruik e-mail marketing tools
Leg vanaf het begin van de website van het bedrijf een database met adressen aan. Bied waardevolle content of abonnementsgeschenken aan. Het is een feit dat mailing de meest goedkope en effectieve manier is om honderden van jouw klanten te informeren over een nieuw product, een promotie, een korting of een belangrijke verandering in het bedrijf.
Gebruik van het ontwikkelen van een briefsjabloon tot het verzenden en het analyseren van informatie een moderne service om mailings te organiseren zoals bijvoorbeeld Sendloop, MailChimp, GetResponse, AWeber of een andere.
Drie voorbeelden van branding met een beperkt budget
1. AND UNION
De Duitse brouwerij koos voor haar producten een combinatie van eenvoudig ontwerp en een ongebruikelijke textuur. De ontwikkelaars probeerden de populaire mythe dat alleen goedkoop bier in blik wordt verkocht te vernietigen. Het blikje kreeg een dure uitstraling: het is zelfs jammer om hem weg te gooien.
2. Flow XO
Flow XO is chatbot software die is gericht op klanten uit het online bedrijfsleven. Bij de branding probeerde het bedrijf innovatie en eenvoud te benadrukken. De nadruk werd op zachte kleuren gelegd. Het logo is gecombineerd. Dit is een bedrijfsnaam met een gestileerde schrijfwijze van XO, dat op het vissymbool lijkt.
3. MavSocial
Ze probeerden bij de branding van een online platform het sleutelconcept te benadrukken om het werken met sociale netwerken te optimaliseren. Dit is een alles-in-één product, dat een reeks taken voor de klant oplost. Daarom lijkt het symbool op vier pijlen, die elk naar één punt wijzen. Het kleurenschema is een combinatie van heldere tinten met een rustige grijze kleur.
Conclusie
Het is heel goed mogelijk om een interessant merk te creëren, zonder dat je daarvoor duizenden euro’s moet uitgeven. De enige bron die je hiervoor nodig hebt, is jouw tijd. De investering kan zich echter terugbetalen door het concurrentievoordeel van jouw bedrijf te vergroten.