E-mailmarketing is nog steeds de meest directe manier om in contact met klanten te komen. Immers worden e-mails direct naar de inbox van de klant gestuurd. Eenmaal geopend, geniet je boodschap van volledige aandacht.
Klinkt als de droom van iedere marketeer, niet? Er is echter wel één uitdaging…
En dat is om ervoor te zorgen dat de ontvanger je e-mail opent en vervolgens binnen de e-mail op de links klikt. En dan bedoelen we niet op de afmeldlink.
Vandaag verteld Megan van Newsletter2Go hoe je op zes eenvoudige manieren je CTR kunt verhogen.
1. Maak gebruik van kleuren
De emotie en psychologie achter kleuren heeft zeker niet alleen betrekking op bijvoorbeeld kleding of design, maar kan ook in e-mails gebruikt worden om de juiste stemming te creëren.
Zorg ervoor dat je in de e-mail hetzelfde kleurenpalet als op de website gebruikt. Dit zorgt voor een professionele representatie. Ook een opvallende kleur aan het begin van de e-mail trekt vaak direct de aandacht van de lezer.
Gebruik warme kleuren als oranje en rood voor een optimistische boodschap en blauwe en groene kleuren voor een kalme, betrouwbare sfeer. Felle, heldere kleuren hebben een speelse werking en zorgen voor een meer creatieve, losse atmosfeer, terwijl gematigde kleuren serieuzer en professioneler overkomen.
De kleuren kunnen overigens zowel in de buttons, scheidingslijnen en achtergrond gebruikt worden, alsook in de geïntegreerde afbeeldingen.
2. Voer meer A/B-testen door
Hoeveel A/B-testen worden in jouw bedrijf regelmatig doorgevoerd? En welke e-mail elementen worden precies getest?
In veel bedrijven wordt bij gebrek aan tijd vaak vergeten om een A/B-test op te zetten. De e-mail wordt onverhoopt verzonden en de analyse komt pas eerst later. Zonde, want door regelmatig je e-mails te testen kom je er snel achter wat wel en niet werkt.
A/B-testen betrekken zich niet alleen op het onderwerp, maar ook op de inhoud van de e-mail zelf en de preheader tekst. Test bijvoorbeeld verschillende call-to-actions, afbeeldingen, headings en het aantal tekstelementen in de nieuwsbrief.
3. Optimaliseer de mobiele weergave
Alles is tegenwoordig mobiel. Er worden zelfs meer e-mails op mobiele apparaten dan op desktops geopend. Vandaar dat een goed functionerende mobiele weergave een must is voor een verhoogde CTR. Wanneer de e-mail niet goed kan worden getoond, is de kans groot dat de ontvanger deze direct naar de prullenbak verplaatst.
Investeer daarom in een responsive template. Dit type template past zich automatisch aan, aan het beeldscherm waarop de e-mail wordt gelezen. Zo kan iedereen, ongeacht het eindapparaat, je e-mail in volle glorie bewonderen.
4. Zorg voor social proof
Hoeveel mensen zullen beamen dat ze eerder geneigd zijn om iets te kopen wanneer het door vrienden wordt aanbevolen? Zo werkt het ook in e-mailmarketing.
Door gebruik te maken van social proof geef je je klanten een duwtje in de goede richting, namelijk het klikken van de link. Zo kun je bijvoorbeeld beoordelingen in de e-mail integreren, maar ook laten zien hoeveel mensen het product al hebben gekocht of hoeveel mensen het bericht hebben gedeeld. Zijn er al honderd mensen voor de lezer geweest die het product hebben gekocht? Dan is het een stuk eenvoudiger om aan te nemen dat het een goede aankoop is.
Overigens kun je in de nieuwsbrief ook het delen van content promoten. Maak je promotie voor een evenement? Of een nieuw product? Integreer dan een button in de e-mail waar lezers worden gevraagd om het nieuws met vrienden per e-mail of social media te delen.
5. Laat met opzet informatie weg
Waarom houden we zo van thrillers? Omdat we nooit helemaal weten wat er nou precies aan de hand is. Door de ontbrekende informatie blijf je geboeid. Niet alleen in films, maar ook in e-mails kan dit principe gebruikt worden.
Een hogere CTR is eenvoudig te verwezenlijken door expres informatie weg te laten. De lezer wordt dan getriggerd om op de link te klikken om alle informatie te achterhalen. Geef de lezer het gevoel dat deze iets mist wanneer er niet op de link wordt geklikt.
6. Personaliseer de content
De tijd dat e-mailmarketeers weg kwamen met “Geachte meneer/mevrouw” is voorbij. Lezers willen persoonlijk worden aangesproken. Met een nieuwsbrief software is een personalisatie zo eenvoudig en snel op te zetten dat het vrijwel geen moeite kost.
Opvallen tussen de bergen andere e-mails doe je door de naam van ontvanger te gebruiken. E-mails voelen een stuk persoonlijker aan wanneer de lezer zijn of haar naam ziet staan. Let er bij het onderwerp echter wel op dat je de lezer niet voor de gek houdt. Een aantrekkelijke openingszin kan een grote aantrekkingskracht hebben, maar wanneer de lezer merkt dat de inhoud niets met het onderwerp te maken heeft, dan zal deze weinig zin hebben om door te klikken.
Denk echter niet alleen aan een personalisatie in de aanhef, maar ook met betrekking tot producten, inhoud en afbeeldingen. Heb je informatie over de kleding- of schoenmaat? Leeftijd? Geslacht? Beroep? Dit zijn allemaal ontvangerskenmerken die kunnen worden gebruikt om de e-mail van doelgerichte content te voorzien.
Het persoonlijk maken van e-mails kan tevens worden doorgetrokken door de lezer kennis te laten maken met het team achter het bedrijf. Gebruik namen van personeelsleden en laat zien wie er eigenlijk met de lezer communiceert. Dit schept een vertrouwelijke band.
Conclusie
Het verhogen van de CTR is een constante missie, maar zeker niet onmogelijk. Met deze zes snelle tips om de CTR te verhogen zet je in ieder geval al een grote stap in de goede richting. Hierna is het aan jouw de taak om regelmatig je e-mails te testen, nauwkeurig te analyseren en te bedenken hoe de e-mails kunnen worden geoptimaliseerd. Succes!
Laat ons in het commentaar weten wat jouw beste tip voor het verbeteren van de CTR is.