Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

10 Tips voor webwinkeliers in komkommertijd

Webshop Tips Komkommertijd
1970
0

Het is hartje zomer. Half Nederland is met de sleurhut op pad en de andere helft ligt te chillen op een handdoekje aan het strand of in het zwembad. Zo voelt het tenminste voor velen. Want natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die gewoon doorwerken in de zomer. Als je een webshop hebt in airco’s, zwembaden of korte broeken dan is dit waarschijnlijk zelfs de drukste periode van het jaar.

Daar komt de uitdrukking “komkommertijd” trouwens vandaan: vroeger hadden komkommertelers het in de zomer enorm druk, maar was er verder voor journalisten en in de handel weinig te beleven. Voor die branches was komkommertijd dus een heel rustige periode.

Is het voor jouw webshop ook komkommertijd en ga je niet op vakantie? Dan heb je nu volop tijd om aan je webshop te werken. We zetten een paar tips op een rijtje, kun je na de vakantie weer volop knallen!

1. Nieuwe productfoto’s maken

Foto’s maken is altijd even een klusje. Nu kun je echt even de tijd nemen om een dagje ongestoord te gaan foto-shooten. Lees hier onze 10 tips voor productfotografie.

2. Klantenonderzoek doen

Wat vinden jouw klanten leuk en welke verbeterpunten zien ze? Welke producten of diensten zien zij als kans voor jouw shop? Door het doen van klantenonderzoek kun je je aanbod en service verbeteren.

3. Nieuwe producten sourcen

Dit is een mooi moment om op zoek te gaan naar nieuwe producten om je klanten mee te verrassen.

4. Nieuwsbrieven schrijven

Je kunt alvast een aantal nieuwsbrieven klaarzetten. Dat scheelt je straks een hoop werk!

5. Resultaten van social media posts analyseren

Wat deed het goed, wat deed het minder? Door dit helder te krijgen voor jezelf, weet je welk type posts het meest effectief zijn voor jouw shops. En weet je ook op welke manier je je tijd en budget in de toekomst het best kan besteden.

6. Content-planning maken

Op basis van de resultaten uit de tip hierboven maak je met gemak een killer content-planning voor de komende tijd.

7. Blogs schrijven

Je weet dat blogs goed zijn voor de vindbaarheid van je website, maar het komt er steeds maar niet van. Herkenbaar? Neem een paar uurtjes de tijd om hiermee aan de slag te gaan. Als je lekker in je flow zit, zet je al snel een paar blogs op papier.

8. Een cursus volgen

Een cursus bloggen bijvoorbeeld 🙂 Of marketing, SEO of iets anders waar je interesse ligt maar waar je nooit de tijd voor hebt of neemt. Je kunt natuurlijk ook gewoon in de tuin of aan het strand gaan zitten met een boek van een expert op een bepaald vakgebied. En wat dacht je van de training Groeien met je webshop die we in samenwerking met Astrid van der Made van Succes met je Webshop hebben ontwikkeld? Blijven leren houdt je scherp en je nieuw opgedane kennis kun je direct toepassen in je shop.

9. Een markt of beurs bezoeken

Op een markt of beurs doe je inspiratie op en kom je in contact met andere ondernemers of leveranciers. Ook leuk: zelf een kraam huren en je (over)voorraad aanbieden. Dat is niet alleen gezellig, je ziet ook direct hoe bezoekers op jouw producten reageren.

10. De to-do-list voor je website afwerken

Een tekst aanpassen, een foto vervangen, een andere banner plaatsen: er zijn altijd van die kleine klusjes voor je website die blijven liggen. Dit is een mooie gelegenheid om die op te pakken. Heb je alle WWK-integraties al toegepast bijvoorbeeld? Dat allemaal lekker kunnen afvinken van je to-do-lijst zorgt voor ruimte in je planning én in je hoofd.

Bonustip

Eigenlijk hoort er nog een tip 11 in deze lijst: Zo’n rustige tijd is namelijk ook een fijn moment om zelf even bij te tanken. Want als het goed is, is deze zomerdip in je webshop van tijdelijke aard. Voel je dus niet schuldig als je ook eens even een terrasje pakt of een middagje naar het strand gaat. Voor je het weet is de zomer voorbij en ben je weer volop pakketjes aan het maken!

 

PS. Deze tips zijn natuurlijk ook toepasbaar in andere rustige periodes. Want als je een webshop hebt in airco’s, zwembaden of korte broeken, dan valt de komkommertijd voor jouw shop waarschijnlijk op een heel ander moment in het jaar.

Ga je binnenkort op vakantie? Lees dan deze tips voor jouw webwinkel in de vakantie!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn