ChatGPT, AI en kunstmatige intelligentie, iedereen heeft het erover. En dat is niet zo gek, want de ontwikkelingen hierin betekenen een grote verschuiving op allerlei gebieden. Ook voor je webshop kun je AI inzetten. Zo maken tools als ChatGPT het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om content te creëren. En daar gaan we het in dit blog over hebben. Want het slim inzetten van ChatGPT kan je heel veel tijd schelen, die jij weer kunt steken in je bedrijf!
Wat is ChatGPT eigenlijk?
We vragen het ChatGPT zelf: “ChatGPT is een AI chatbot die ontwikkeld is door OpenAI. Met AI wordt Artificial Intelligence bedoeld, de mogelijkheid van computersystemen om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals het begrijpen van spraak, het nemen van beslissingen en het herkennen van beelden. Populaire voorbeelden van AI-toepassingen zijn slimme spraakassistenten zoals Siri of Alexa. De term GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer, het verwijst naar de technologie achter de chatbot. De bot is getraind op het begrijpen en genereren van taal en is in staat om complexe gesprekken te voeren met gebruikers. Je kunt de ‘bot’ vragen stellen en opdrachten geven. ChatGPT leert van elke interactie en wordt daardoor steeds beter in het voeren van gesprekken.”
Wat kun je precies met ChatGPT?
Je kunt de chatbot vragen stellen in menselijke taal en de chatbot geeft duidelijke antwoorden. Dat maakt de toepassingen eigenlijk eindeloos. De chatbot is heel geschikt voor klantenservices (no worries, bij WebwinkelKeur worden jouw vragen door hele leuke echte mensen beantwoord), voor het doen van productaanbevelingen op websites, maar ook voor bijvoorbeeld het genereren of checken van code voor software ontwikkeling.
Er zijn diverse gratis en betaalde ChatGPT tools beschikbaar. En omdat we het leuk vinden om het zelf uit te proberen, is dit blog geschreven met behulp van de gratis (Nederlandse) tool Artific. De afbeelding bovenaan dit blog is daarmee ook gemaakt. En de in dit blog genoemde opties zijn met deze tool allemaal uit te voeren en (zo hebben we ook de voorbeelden gemaakt). We hebben daarbij gefocust op het maken van content voor je webshop.
10 manieren om met ChatGPT eenvoudig content te creëren voor je webshop:
1. Nieuwe blogideeën
Ben je inspiratieloos als het gaat om het schrijven van nieuwe blogs? Dan kan ChatGPT een uitkomst bieden. Door gebruik te maken van tools kun je nieuwe ideeën genereren op basis van bestaande content, zelfs zonder expliciete zoekopdrachten. Om je een idee te geven, als we invoeren ‘sieraden webshop’ rollen er in no-time 10 onderwerpen uit:
Hoe specifieker je zoekopdracht, hoe meer de onderwerpen aansluiten bij jouw webshop. Dat geldt overigens ook voor de tips hieronder. Hoe beter de zoekopdracht, hoe beter de resultaten!
2. Blogs schrijven
Yes, AI kan ook jouw blogs schrijven. Dus als je eenmaal je blog-onderwerp hebt gekozen, kunnen tools als ChatGPT automatisch hele artikelen creëren. Deze technologie is nog volop in ontwikkeling en de tekst is samengesteld uit miljoenen bestaande teksten op het internet. Dat betekent dat ook onwaarheden en fouten in je blogs kunnen verschijnen. Belangrijk dus om je daarvan bewust te zijn en goed te controleren op fouten. De door ChatGPT gegenereerde teksten zijn op dit moment dan ook vooral een goede basis, waar je zelf mee verder kunt en je eigen sausje overheen kunt gooien.
3. Blogtitels genereren
Heb je je blog klaar, dan wil je een blogtitel die eruit springt en ervoor zorgt dat bezoekers op jouw content klikken. En dat kan best lastig zijn! Met behulp van Kunstmatige Intelligentie kun je unieke blogtitels genereren op basis van de tekst in het artikel of bepaalde zoekwoorden. Dat gaat je veel tijd opleveren bij je content creatie. Als voorbeeld hebben we als blog-onderwerp ingevoerd: ‘Tips om je eigen sieraden te maken’. De resultaten:
4. SEO-teksten schrijven
Een ander voordeel van het gebruik van ChatGPT is dat het je kan helpen bij het optimaliseren van teksten voor zoekmachines. Daardoor kan het hele proces van het creëren van goed geoptimaliseerde copy aanzienlijk worden versneld.
5. FAQ’s maken voor jouw webshop
Superhandig: door je URL in te voeren genereert de tool automatisch een aantal FAQ’s over de website, met de bijbehorende antwoorden. Het maken van een FAQ-pagina is dan nog maar een kwestie van kopiëren en in je website plakken. Makkelijker kan niet!
6. Pagina teksten schrijven
Heb je teksten voor je homepage, je ‘over ons’ pagina of bijvoorbeeld specifieke landingspagina’s nodig? Ook daar kun je ChatGPT voor inzetten. De tool schrijft sneller dan mensen en kan inhoud creëren die specifieker is gericht op keywords waarmee je gevonden wilt worden. Wel mist de tekst vaak creativiteit en persoonlijkheid. Denk dus goed na over wat het doel van de tekst is en of de door ChatGPT gegenereerde tekst daaraan bijdraagt. De kans is groot dat jouw eigen teksten, of jouw eigen woorden gemixt met gegenereerde teksten, de beste keuze zijn.
7. Productomschrijvingen maken
Klanten willen lezen wat ze bij jouw webshop kunnen bestellen. Bovendien dragen productomschrijvingen bij aan de vindbaarheid van je webshop. Het maken van productomschrijvingen kan echter veel tijd in beslag nemen. Met ChatGPT kun je productomschrijvingen automatisch genereren en zo de tijd die je hiervoor nodig hebt drastisch terugbrengen. We voerden als test de naam van een fictief product in: ‘Ketting zilver met edelsteen kristal’. Deze productomschrijving kwam eruit rollen:
8. Metabeschrijvingen genereren
Een metabeschrijving vertelt de potentiële bezoeker wat er op een pagina te vinden is. Dus het is cruciaal dat het opvalt tussen zoekresultaten. De tool kan verschillende metabeschrijvingen genereren waaruit je kunt kiezen zodat je pagina’s beter opvallen en de CTR (Click Through Rate) verhoogt.
9. Contentkalender voor social media maken
ChatGPT kan je helpen bij het maken van een contentkalender voor social media. Dit betekent dat de tool ideeën voor berichten kan genereren en suggesties doet voor de beste dagen en tijden om ze te posten. Met deze informatie kun je jouw social media-kanalen effectiever gebruiken en meer publiek bereiken.
10. Hashtag onderzoek en zoekwoordenonderzoek
Om meer publiek te bereiken met je content, is het belangrijk om de juiste hashtags en zoekwoorden te gebruiken. AI-tools kunnen je helpen bij het vinden van deze trefwoorden en tags die relevant zijn voor jouw doelgroep. We hebben wederom een vrij basic zoekopdracht gegeven: ‘sieraden webshop’. Dit zijn de resultaten:
Sommige hashtags liggen voor de hand, aan andere had je misschien nog niet gedacht. En door meer details in te voeren in je zoekopdracht zullen ook hier meer niche hashtags uitrollen.
Ga jij ChatGPT uitproberen?
Er zijn nog veel meer manieren om ChatGPT in te zetten voor jouw webshop, zoals voor het maken van advertentieteksten, of analyses. Het is een makkelijke tool, die je snel op weg helpt als het nodig is, maar zeker geen vervanging van de mens. AI is namelijk niet zo goed in het leggen van verbanden, niet erg creatief en niet zo sterk met emoties. De teksten missen daardoor ook een persoonlijke touch (maar dat was je misschien al opgevallen). Daar kun jij dus het verschil in maken!
Belangrijk om nog te vermelden is dat de tool nog volop in ontwikkeling is. Het is bijzonder om te zien hoe goed de resultaten nu al zijn. Bij het maken van dit blog kwamen af en toe vreemde teksten of fouten naar voren, maar kan dat ook liggen aan de kwaliteit van de door ons gegeven zoekopdrachten (‘prompts’). Naar verwachting zullen de resultaten in de toekomst steeds beter worden en de toepassingen steeds uitgebreider.
Wat vind jij van ChatGPT? Ga je het uitproberen?